Eskilstuna metallÄtervinning: "En vinnare för alla"

Gamla bilbatterier frÄn privatpersoner eller lastbilscontainrar fyllda med jÀrnsskrot. Eskilstuna metallÄtervinning AB köper Ätervinningsbara metaller frÄn bÄde industri och allmÀnhet. "Sen jag startade verksamheten i början av 90-talet har medvetenheten för miljön ökat markant. Mycket av det som tidigare gick till deponi Ätervinns idag", sÀger bolagets vd Niclas Matsson.

Niclas Matsson, vd pÄ Eskilstuna metallÄtervinning AB, har nyligen flyttat verksamgheten frÄn Kardangatan i Valhalla till en ny anlÀggning i Brunnsta.

Niclas Matsson, vd pÄ Eskilstuna metallÄtervinning AB, har nyligen flyttat verksamgheten frÄn Kardangatan i Valhalla till en ny anlÀggning i Brunnsta.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2021-05-22 14:45

Efter nÀstan 25 Är pÄ Kardangatan i Valhalla lÀmnade Eskilstuna metallÄtervinning nyligen stan för större och mer ÀndamÄlsenliga ytor. Sedan ett par veckor rullar den nybyggda ÄtervinningsanlÀggningen i Brunnsta för högtryck.

– Det kĂ€nns bra att Ă€ntligen vara igĂ„ng. Vi hittade tomten för tre Ă„r sedan och har haft flera diskussioner med sĂ€ljaren, som var kommunen, sedan dess. Det tog lite tid innan vi fick börja bygga, men det har det varit vĂ€rt. Den nya anlĂ€ggningen ger oss helt nya förutsĂ€ttningar att vĂ€xa, sĂ€ger Niclas Matsson.

Niclas Matsson, vd pÄ Eskilstuna metallÄtervinning AB, har nyligen flyttat verksamgheten frÄn Kardangatan i Valhalla till en ny anlÀggning i Brunnsta.
Niclas Matsson, vd pÄ Eskilstuna metallÄtervinning AB, har nyligen flyttat verksamgheten frÄn Kardangatan i Valhalla till en ny anlÀggning i Brunnsta.

Verksamheten tar hand om alla typer av Ätervinningsbara metaller och en stor del handlar om jÀrnskrot, koppar, mÀssing och bilbatterier.

– Tidigare har vi frĂ€mst riktat in oss och köpt skrot frĂ„n privatpersoner. Med fördubblad yta och en ny fordonsvĂ„g kan vi handla frĂ„n större aktörer och hantera och leverara helt andra volymer.

I den nya anlÀggningen stÄr en enorm automatiserad sax, som matas av en kloförsedd kran och klipper upp allt skrot som Àr större Àn 1,5 meter.
I den nya anlÀggningen stÄr en enorm automatiserad sax, som matas av en kloförsedd kran och klipper upp allt skrot som Àr större Àn 1,5 meter.

I skrotbranchen Àr allt baserat pÄ mÄtt och vikt. I den nya anlÀggningen stÄr en enorm automatiserad sax, som matas av en kloförsedd kran och klipper upp allt skrot som Àr större Àn 1,5 meter.

– Det Ă€r maxmĂ„ttet för jĂ€rnskrot – koppar, som Ă€r vĂ€sentligt mer vĂ€rdefullt, klipps i mindre bitar.

De flesta metaller handlas till dagspris, medan tariffen för jÀrnskrot Àr mer stabil. Sedan slutet av förra Äret har prisstegringen pÄ mÄnga metaller rusat, vilket gör att sÀljarna ocksÄ fÄr mer betalt för det som lÀmnas in.

– JĂ€rnpriset har stigit med 100 procent sedan december och koppar ligger pĂ„ all-time-high. Det gĂ€ller att hĂ€nga med för nĂ€r priserna rasar kan det gĂ„ snabbt utför.

Priset pÄ koppar och andra metaller har skjutit i höjden pÄ senare Är, nÄgot som Eskilstuna metallÄtervinning har bra koll pÄ.
Priset pÄ koppar och andra metaller har skjutit i höjden pÄ senare Är, nÄgot som Eskilstuna metallÄtervinning har bra koll pÄ.

Att priset pĂ„ koppar har dragit ivĂ€g tror Niclas Matsson till stor del beror pĂ„ det ökade intresset för ny mer miljövĂ€nliga bilar. 

– En konventionell bil innehĂ„ller ca 20 kg koppar medans det gĂ„r Ă„t ca 80 kg för att tillverka en elbil. NĂ€r fler vĂ€ljer elbil ökar ocksĂ„ efterfrĂ„gan pĂ„ metallen.

Under den tid som tidningen Àr pÄ plats pÄ rullar flera lastbilar upp pÄ den lÄnga vÄgen och en ung man stannar till och lastar av tolv begagnade bildÀck pÄ aluminiumfÀlg som han fÄr 50 kronor styck för.

Lastbil efter lastbil rullar upp pÄ den nya fordonsvÄgen för invÀgning innan de lÀmnar av sin last.
Lastbil efter lastbil rullar upp pÄ den nya fordonsvÄgen för invÀgning innan de lÀmnar av sin last.

– Alla Ă€r vĂ€lkomna. Dumpa inte gamla bilbatterier och tvĂ€ttmaskiner i naturen, kom hit med grejerna och fĂ„ betalt istĂ€llet – det tjĂ€nar alla pĂ„, sĂ€ger Niclas Matsson.

Han har varit i skrotbranschen hela sitt vuxna liv och vittnar om stora framsteg för miljön sedan han startade företaget 1993.

– Visst krĂ€vs det fortfarande en hel del handpĂ„lĂ€ggning, men företag har ofta vĂ€ldigt bra koll pĂ„ vad de lĂ€mnar ifrĂ„n sig. Ny teknik gör ocksĂ„ att mycket mer Ă€n tidigare kan sorteras upp pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt och Ă„tervinnas.

Niclas Matsson, stadigt placerad pÄ den nya fordonsvÄgen.
Niclas Matsson, stadigt placerad pÄ den nya fordonsvÄgen.

Inom kort fÄr Eskilstuna metallÄtervinning och dess fem medarbetare sÀllskap av systerföretaget och bilskadeverkstaden BilplÄt Eskilstuna AB, som ocksÄ ska flytta ut till omrÄdet i Brunnsta.

– Det blir bra nĂ€r vi Ă€r pĂ„ samma stĂ€lle. Vi har en stabil omsĂ€ttning och med den nya anlĂ€ggningen ges goda möjligheter till tillvĂ€xt. Vi ser ljust pĂ„ framtiden.

Kunderna Àr företag och fabriker som Äterfinns sÄvÀl lokalt som utomlands. Koppar och aluminium hamnar inte sÀllan hos svenska smÀltverk, medan stora volymer jÀrnskrot skeppas utomlands.

Gamla fÀlgar Àr alltid vÀrda nÄgonting. SÀlj dem till en metallÄtervinning istÀllet för att dunpa dem i skogen.
Gamla fÀlgar Àr alltid vÀrda nÄgonting. SÀlj dem till en metallÄtervinning istÀllet för att dunpa dem i skogen.

– Det hĂ€r Ă€r inte som att köpa in ett parti modejeans och försöka bli av med. Vi verkar i en bra bransch och allt vi köper gĂ„r att sĂ€lja – med vinst.   

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!