I dag består läsåret för Eskilstunas grundskoleelever av 178 skoldagar. Det är miniminivån enligt grundskoleförordningen. Max antal skoldagar är enligt skollagen 190.
– Vi ökar antalet dagar per läsår för att höja kunskapsnivåerna, säger barn- och utbildningsnämndens ordförande Jari Puustinen (M).
– Vi vet också att hög närvaro i skolan är en framgångsfaktor för kunskapsresultatet.
Dåvarande Alliansen M+C+FP+KD hade med ett löfte längre läsår i sitt valmanifest inför valet 2014. M och C tog sedan med frågan när de bildade den nya rödblågröna majoriteten tillsammans med S.
Två dagar per läsår kan tyckas lite, gör det verkligen skillnad?
– För en elev som går i skolan nio år blir det totalt tre och en halv vecka extra, och det är jag övertygad om gör skillnad, säger Jari Puustinen.
– Det är viktigt steg att ta, och jag tror de flesta tycker att det här är bra. Alla vill väl nå sitt mål när det gäller kunskaperna.
Enligt Jari Puustinen ska fler skoldagar inte innebära någon större merkostnad för kommunen.
Folkpartisten Niklas Frykman välkomnar förslaget med fler skoldagar i grundskolan, men han tycker att Eskilstunas S+M+C-majoritet går för långsamt fram.
– Det är helt otroligt att Eskilstuna legat på lägstanivån ända tills nu, säger han. Det pekar på vilken låg ambition S har haft för skolan.
– Med tanke på situationen i kommunen med många lågutbildade föräldrar och många nyanlända barn från andra länder ser jag ingen anledning till att vi ska gå så långsamt fram. Jag anser att vi ska utöka med två dagar nästa läsår och sedan ytterligare en eller två läsåret därpå. En bra bit över 180 skoldagar per läsår, kanske 185, är en rimlig nivå.
Barn- och utbildningsnämnden tar ställning i frågan under sitt sammanträde torsdagen den 20 augusti.