Eskilstunaföretag vÀgrar kompensera felen i Evas badrum

I Ätta Är njöt Eva Jensen av sitt drömbadrum med lejontassar pÄ badkaret och ljuskrona i taket. Men nÀr huset skulle sÀljas upptÀcktes brister i renoveringen. Trots att AllmÀnna reklamationsnÀmnden gett henne rÀtt vÀgrar Eskilstunaföretaget att kompensera felen och nu övervÀger hon att driva frÄgan till rÀtten.

Vi besiktningen av Eva Jensens badrum konstaterades det att tÀtskiktet i golvbrunnen var felmonterat, vilket skulle kunna leda till fuktskador.

Vi besiktningen av Eva Jensens badrum konstaterades det att tÀtskiktet i golvbrunnen var felmonterat, vilket skulle kunna leda till fuktskador.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2022-12-18 07:34

Eva Jensen bodde 30 Ă„r i det tegelröda lilla radhuset strax intill EkĂ€ngens IP pĂ„ Östermalm. Men hösten 2021 var det dags att bryta upp och flytta. Inför försĂ€ljningen lĂ€t hon göra en överlĂ„telsebesiktning.

– Just badrummet var det jag var minst orolig för. Jag visste ju att det var fackmannamĂ€ssigt gjort. Men i slutĂ€ndan var det dĂ€r problemen fanns.

Tvisten om badrumsrenoveringen har kostat Eva Jensen mÄnga timmars arbete. Hon tycker att GimlÀ har skött det hela oproffsigt och dÄligt.
Tvisten om badrumsrenoveringen har kostat Eva Jensen mÄnga timmars arbete. Hon tycker att GimlÀ har skött det hela oproffsigt och dÄligt.

I Anticimex besiktningsprotokoll fÄr badrummet tre anmÀrkningar, varav tvÄ kan anses mer allvarliga. HÄl för rören till handfatet Àr upptaget precis intill vÀggen och tÀtskiktet i golvbrunnen Àr inte monterat pÄ rÀtt sÀtt, stÄr det.

– Besiktningsmannen sade direkt att det hĂ€r inte Ă€r bra och att det redan nu kunde vara fukt i golvbrunnen. Han pekade och frĂ„gade om vi inte hade nĂ„got kvalitetsdokument dĂ€r det stod hur det skulle vara utfört.

Vad tÀnkte du dÄ?

– Jag blev oroad, ledsen och arg. HĂ€r hade jag köpt en tjĂ€nst som skulle vara fackmannamĂ€ssigt gjord. Jag bestĂ€mde mig för att höra av mig till GimlĂ€, det hĂ€r mĂ„ste de vilja Ă„tgĂ€rda, tĂ€nkte jag.

Det vÀlrenommerade och flitigt anlitade Eskilstunaföretaget GimlÀ bygg och förvaltning hade kÀnts som ett tryggt val för Eva nÀr hon 2013 skulle renovera badrummet.

– Det skulle bli med dimmer, kristallkrona i taket och lejontassar pĂ„ badkaret, berĂ€ttar hon.

Eva fick som hon ville och efter garanti lÀmnats om att det fÀrdigstÀllda badrummet höll branschstandard blev det paus i historien.

Ett annat nedslag i besiktningen var att rörgenomföringen till handfatet gjorts för nÀra vÀggen.
Ett annat nedslag i besiktningen var att rörgenomföringen till handfatet gjorts för nÀra vÀggen.

Hösten 2021 skrev sÄ Eva Jensen ett mejl till GimlÀ dÀr hon pÄtalade felen som upptÀckts vid överlÄtelsebesiktningen. Det hade dÄ gÄtt Ätta Är sedan renoveringen. Nu ville Eva ha felen korrigerade, eller Ätminstone ekonomisk kompensation för dem. Svaret hon fick tillbaka var inte vad hon vÀntat sig.

– Jag tĂ€nkte att det hĂ€r mĂ„ste vara en good will-sak för dem. Men de pratade bara om den hĂ€r 10-Ă„rsgarantin.

I sitt svar till Eva skriver GimlÀ att de fortsatt garanterar att badrummet kommer att hÄlla tÀtt de 10 Är som garantin tÀcker. Och att det nu vore en större risk för tÀtskiktet att börja delreparera badrummet.

– Men min frĂ„ga gĂ€llde inte 10-Ă„rsgarantin, utan det faktum att renoveringen inte varit rĂ€tt gjord frĂ„n början. Men vd:n stod pĂ„ sig. De vill inte höra pĂ„ att de gjort fel, sĂ€ger Eva.

Efter flera misslyckade försök att fÄ gehör för sin sak vÀnde Eva sig till kommunens konsumentvÀgledare. Verksamheten finns till för att hjÀlpa Eskilstunabor med upplysning och rÄdgivning i konsumentfrÄgor.

– NĂ€r konsumenter inte nĂ„r fram eller fastnar i diskussioner med företag kan vi hjĂ€lpa till att berĂ€tta om rĂ€ttslĂ€get och vad konsumenten har rĂ€tt till, sĂ€ger konsumentvĂ€gledare Christine Fransholm.

Christine Fransholm, konsumentvÀgledare i Eskilstuna kommun.
Christine Fransholm, konsumentvÀgledare i Eskilstuna kommun.

Hur var det i det hÀr fallet?

– Jag tyckte att konsumenten hade gjort helt rĂ€tt. Hon har betalat för ett badrum som ska vara gjort enligt gĂ€llande branschstandard vilket hon inte har fĂ„tt. Och naturligtvis ska du inte betala ett fullt pris för nĂ„got som inte Ă€r korrekt utfört.

NĂ€r inte heller Christine Fransholm lyckades förmĂ„ GimlĂ€ att se över problemet rekommenderade hon i stĂ€llet Eva att ta Ă€rendet vidare till AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mnden (Arn). Myndigheten prövar konsumenttvister och Ă€ven om utfallet inte Ă€r juridiskt bindande Ă€r det sĂ€llan som företag avstĂ„r frĂ„n att följa nĂ€mndens beslut, berĂ€ttar Christine Fransholm.

– Min bild Ă€r att seriösa företag följer Arn. Det Ă€r ju i sig inget fel med att vara i en tvist och dĂ„ kan man lĂ„ta frĂ„gan bli prövad först, men att sedan inte följa Arns rekommendationer tycker jag Ă€r lite anmĂ€rkningsvĂ€rt. 

Det Ă€r precis vad som hĂ€nde i Eva Jensens fall. GimlĂ€ uppmanades yttra sig i frĂ„gan men lĂ€mnade inget svar till Arn och nĂ€mnden gick dĂ€rför enbart pĂ„ Evas uppgifter. 

Eftersom Eva Jensens krav inte Ă€r uppenbart ogrundat ska det godtas, stĂ„r det i beslutet, dĂ€r GimlĂ€ rekommenderas att betala 153 720 kronor till Eva.

AllmÀnna reklamationsnÀmnden tog 2021 emot 19 699 Àrenden. NÀmnden fattar beslut i konsumenttvister.
AllmÀnna reklamationsnÀmnden tog 2021 emot 19 699 Àrenden. NÀmnden fattar beslut i konsumenttvister.

Varför just den summan?

– Jag tog in ett nytt företag som gav mig en faktura pĂ„ vad det skulle kosta att Ă„tgĂ€rda felen och som jag bifogade till AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mnden, sĂ€ger Eva Jensen.

Är det verkligen rimligt att fĂ„ sĂ„ mycket pengar för de hĂ€r felen?

– Ja, har de gjort fel sĂ„ kostar det. Det Ă€r ett rimligt pris för att renovera ett badrum i dag och det har Arn ocksĂ„ tyckt. 

Beslutet fattades i oktober. DÀrefter har GimlÀ haft en mÄnad och tvÄ veckor pÄ sig att betala Eva. Men sÄ har inte skett.

Tidningen har sökt Anders Eriksson, vd pÄ GimlÀ, för en kommentar. Via mejl svarar han att kraven som stÀllts varit helt oskÀliga.

– Badrummet har bevisligen fungerat utan problem och skulle med all sĂ€kerhet fungerat minst 10 Ă„r till utan att nĂ„gon vattenskada skulle uppstĂ„. Vi erbjöd oss att skriva pĂ„ en förlĂ€ngning av garantin. Det kĂ€ndes rimligt. Men det som nu har skett Ă€r inte rimligt! Vi har utfört mer Ă€n 2 000 vĂ„trum och har inte nĂ„gon gĂ„ng rĂ„kat ut för vattenskada pĂ„ grund av undermĂ„ligt arbete eller utförande, skriver han.

Framför den felande golvbrunnen syns lejontassarna pÄ badkaret.
Framför den felande golvbrunnen syns lejontassarna pÄ badkaret.

Är det inte rimligt att stĂ€lla krav pĂ„ att det fĂ€rdiga badrummet ska vara felfritt utfört?

– Om Eva haft synpunkter eller kontaktat en besiktningsman i direkt anslutning till avslutat arbete sĂ„ hade det varit annorlunda. Men nu har Eva nyttjat badrummet dagligen i drygt Ă„tta Ă„r och vare sig lidit estetiskt eller ekonomiskt av det besiktningsmannen noterat. 

Hur kommer det sig att ni inte lÀmnade ett yttrande till Arn? Nu riskerar ni att föras upp pÄ RÄd och röns svarta lista över företag som inte följer nÀmndens beslut?

– Svart lista? Jag vet inget om en sĂ„dan. Jag tog emot ett beslut om att ersĂ€tta Eva med ca 150 000 kr. Jag kontaktade Arn via mejl och de svarade att Ă€rendet var avslutat och att en fortsatt tvist avgörs i tingsrĂ€tt. 

Om sÄ ska bli fallet Àr upp till Eva Jensen att avgöra.

– Men det kĂ€nns som ett jĂ€ttestort beslut att fatta dĂ€r man behöver skaffa en advokat och med risken att förlora. Just nu kĂ€nns det bara otroligt ledsamt att bli snuvad pĂ„ pengarna efter sĂ„ mĂ„nga timmar som jag lagt ner pĂ„ att fĂ„ svar. Och jag undrar hur mĂ„nga andra som bor ovetandes kvar i sina hus med badrum som gjorts om. För jag kan vĂ€l inte vara den enda som drabbats?

Vad tÀnker du om hur GimlÀ agerat?

– Jag tycker det Ă€r oproffsigt och dĂ„ligt. De borde ta pĂ„ sig det hĂ€r och erkĂ€nna att de gjort fel. 

KonsumentvÀgledarens rÄd

KonsumentvÀgledare Christine Fransholms viktigast rÄd nÀr du köper tjÀnster:

Be om offert frÄn nÄgra fÄ företag med gott rykte och som helst har lokal anknytning dÄ det alltid Àr enklare om företaget finns i stan vid eventuellt krÄngel efterÄt.

Kolla att företaget inte förkommer hos Arn eller pÄ RÄd och röns svarta lista. Kontrollera ocksÄ att företaget inte har skulder.

 Betala aldrig i förskott. Var noga med att det stĂ„r i avtalet att betalning ska ske först nĂ€r arbetet Ă€r klart och godkĂ€nt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!