Det gör de störigaste grannarna – i Eskilstuna

Hög musik. Bankande. Rökning. Störningsanmälningar av olika slag är det som är vanligast när hyresgäster bryter mot ordningsreglerna. Men hur långt kan det gå innan kontraktet sägs upp? "Det avgörs från fall till fall", säger Christoffer Rodin, områdeschef på Victoriahem.

"Eskilstuna är inte unikt på något sätt", säger Ulrika Sand, fastighetschef på Willhem.

"Eskilstuna är inte unikt på något sätt", säger Ulrika Sand, fastighetschef på Willhem.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna2024-09-08 21:28

Majoriteten av Eskilstunas hyresgäster är skötsamma.

Men ibland förekommer det störningsanmälningar. Antingen att en hyresgäst uppmärksammat hyresvärden på att en annan hyresgäst inte sköter sig – eller så har hyresvärden själv uppmärksammat det.

Tidningen skrev i söndags om Ken Rasmussen, 72, från Eskilstuna som tvingas sova i garaget. Anledningen? Grannarnas rökande fyller hans egen lägenhet med en outhärdlig stank.

Det är en vanlig anmälan som förekommer.

Men inte bara.

– Vad jag kan säga är Eskilstuna inte sticker ut jämfört med resten av landet. Det är samma typer av störningar, grannar som spelar hög musik, röker från balkongen eller ställer sopor i trapphuset, säger Robin Wilhelmsson, kommunikationschef på Heimstaden.

Även andra, etablerade, hyresvärdar i Eskilstuna som Kfast, Willhem, Victoriahem och Sveafastigheter vittnar om samma sak.

undefined
Willhem är en av de största privata hyresvärdarna i Eskilstuna.

Sedan finns det sådant som sticker ut lite mer – vilket Willhem fått erfara.

I somras klagade en hyresgäst bosatt på en annan ort än Eskilstuna på att det rann vatten från taket.

– Det visade sig att grannen ovanför åkt på semester och lagt tidningspapper på badrumsgolvet, ställt ut sina blommor och haft kranen på för att blommorna inte skulle torka under tiden de var på semester. Tidningspapperet satte stopp i avloppet och det blev stora vattenskador i två lägenheter, säger Ulrika Sand.

Men vad krävs egentligen för att en hyresgäst ska få sitt kontrakt uppsagt – och hur ser den processen ut?

– Vi försöker i första hand ha en dialog med hyresgästen och vid större störningar skicka en rättelseanmodan till hyresgästen. Har hyresgästen fått tre varningar och inte försöker rätta sig så går vi vidare med ärendet för avflyttning, säger Moa Andersson, kommunikationschef på Sveafastigheter.

Heimstaden har desto hårdare krav på sina hyresgäster.

– Hur processen ser ut när en hyresgäst får en anmälan avgörs från fall till fall. Det beror på vad det är för typ av klagomål/störning vi fått in. Är det något som inte är så allvarligt kanske det bara blir ett telefonsamtal eller mejl. Annars är det en anmodan och om problemen fortsätter ytterligare en anmodan samt meddelande till socialtjänst i enlighet med hyreslagen. Minst två anmodan inom loppet av cirka sex månader krävs för att säga upp ett kontrakt, berättar Robin Wilhelmsson, kommunikationschef på Heimstaden.

undefined
Robin Wilhelmsson, kommunikationschef på Heimstaden.

Men målbilden hos alla hyresvärdar är att först prata med den hyresgäst som brutit mot ordningsreglerna.

– Vi försöker alltid lösa varje problem i dialog med hyresgästen. Första steget är att be om rättelse. Fortsätter problemen kan det leda till en skriftlig varning och i värsta fall vräkning. Vi har sedan i våras drivit frågorna hårdare än tidigare. Det är viktigt att vi har skötsamma hyresgäster som betalar sin hyra i tid och respekterar sina grannar, säger Ulrika Sand.

I särskilda fall kan en hyresgästs kontrakt sägas upp omedelbart.

– Vi har nolltolerans mot hot och våld mot vår personal och entreprenörer som är ytterst allvarligt och enligt praxis grund för uppsägning. Att använda bostaden i brottsligt syfte eller begå brott i fastigheten eller närområdet kan leda till uppsägning av hyresavtalet för att ta ansvar för andras trygghet och säkerhet, säger Christoffer Rodin på Victoriahem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!