Efter att ha varit tillförordnad chefredaktör i över ett år är det inte en helt ny roll hon går in i. Men med det beslut som tidningens ägarstiftelse fattade under fredagen är hon nu också ansvarig utgivare. En tuff uppgift med stor press när beslut om publiceringar numera fattas dygnet runt.
Men Eva Burman är på intet sätt ny på tidningen. Hon har provat på i princip alla journalistiska befattningar på redaktionen sedan hon började som nattredigerare 1998. Hon har sedan dess arbetat som reporter, nyhetschef och redaktionschef.
– Jag har lärt mig organisationen från grunden. Det är en fördel för att kunna förstå hur nyheter ska kunna presenteras på bästa möjliga sätt, säger hon.
Det svenska medielandskapet är inne i en stor förändringsprocess och utmaningarna för de traditionella tidningshusen är stora. Det handlar bland annat om svårigheterna att få ihop en fungerande affärsmodell i en alltmer digitaliserad framtid.
– När tidningarna i början lanserade sina sajter satsade man allt på att få trafik i förhoppningen att intäkterna skulle komma senare. Men vänjer man läsekretsen vid att det är gratis är det svårt att börja ta betalt. Problemet är att god journalistik kostar.
En annan aktuell fråga som påverkar debatten är den uppskruvade tonen på sociala medier.
– Vissa gruppers inställning till media är ett stort problem. Det gäller framför allt den hatfulla och främlingsfientliga propagandan där vår trovärdighet ifrågasätts.
I ett alltmer polariserat samhälle anser hon som publicist att man måste våga ta ställning. Arvet efter tidningens legendariske chefredaktör J A Selander ser hon som en sporre och inte en belastning.
– Det är viktigt att vi går tillbaka till vårt arv. Selander trotsade regeringen under kriget, han fanns på nazisternas dödslista men han stod upp för demokratin, för yttrandefriheten och för mänskliga rättigheter.
Tidningens nya redaktionella kampanj - Vad är sant, är ett exempel på hur tidningens seriösa journalistik står i centrum.
– Jag tror att det är viktigt att lyfta fram varför vi finns och vilka värden vi står för som mediehus. För i dagens digitala värld finns en hel del obskyra sajter som helt ägnar sig att hat och propaganda. Vi vill visa att vi står för något annat. En journalistik som är mer nyanserad och genomarbetad. Och faktakollad, inte helt oviktigt att poängtera.
När det gäller den framtida journalistiken lyfter hon behovet av att satsa på flera fronter samtidigt.
– Vi måste vara ännu mer snabbfotade digitalt. Men jag vill att vi samtidigt ägnar oss mer åt granskningar och berättande journalistik.
Själv beskriver sig Eva Burman som värderingsstyrd, som har svårt att hålla tyst när något strider mot hennes grundvärderingar.
– Jag vill stå upp för den lilla människan och värna allas lika värde.