Nordic spice startade sin verksamhet 2004 och finns sedan 2010 på Hejargatan i Vilsta industriområde. Verksamheten med försäljning av kryddor och marinader är främst inriktad mot företagskunder inom storkök och butikskök.
Nu tas nästa steg i företagets utveckling. Den produktionsenhet Nordic spice har i spanska Murcia ska snart flyttas hem.
– Vi har råvaror från hela världen men nu kommer tillverkningen av våra produkter ske i Sverige och Eskilstuna. Det känns väldigt spännande och helt rätt. Det innebär att vi säkrar upp produktionen och stärker vårt varumärke, säger Daniel Björk, vd på Nordic spice sedan 2017 och tillika svärson till grundaren och ägaren Ronnie Ström.
– I den nya produktionslokalen kommer vi bland annat att krossa och mala de kryddor vi behöver, både för våra torra och blöta kryddblandningar. Till den senare kategorin hör olika typer av marinader, såser, buljonger och glazer.
För att få plats med den nya tillverkningsdelen kommer Nordic spice att utöka lokalytan med cirka 1 000 kvadratmeter.
–Totalt kommer vi hyra runt 3 000 kvadratmeter och bygga om i etapper. Målsättningen att allt ska vara klart i januari 2023. Men fram till dess är det mycket som måste göras, allt från byggplaner till olika tillstånd och certifikat, säger Daniel Björk.
Trots pandemin har företaget kunnat leverera ett bra ekonomiskt resultat. Omsättningen ligger på cirka 33 miljoner kronor med en vinstmarginal på fyra-sex procent. Antalet heltidsanställda uppgår för närvarande till sju personer och när produktionen nu flyttas hem behöver man rekrytera fler medarbetare.
– Vi behöver utöka med fem-sex personer. Det handlar dels om själva produktionen, dels några specialtjänster såsom inköpare samt en tjänst som ansvarar för miljökvalitet och livsmedelstekniska frågor.
Vid sidan av företagskunderna inledde Nordic spice förra året en satsning även mot privatkonsumenter då de startade lagerförsäljning ett par dagar i veckan samtidigt som man lanserade en webshop.
– Ett annan viktig produktgren för oss är det vi kallar klassförsäljning där idrottsföreningar och skolklasser själva kan tjäna pengar genom att sälja olika paket av kryddor och marinader. Det är en lukrativ marknad som vi tror mycket på, säger Daniel Björk.