Högst upp i ett hus i Lagersberg bor ensamstående mamman Fatmeh Kachache med sina tre barn. Men det stannar inte där. Nio månader om året har de också sällskap av oinbjudna gäster i form av tusentals insekter i varierande storlek.
– Det här problemet har funnits sedan vi flyttade hit 2007. På sommarmånaderna är det värst och vi får ingen hjälp att bli av med problemet, säger Fathmeh Kachache.
Hon ser lite uppgiven och trött ut när vi ses i familjens lägenheten på Lagrådsgatan. Så sent som i tisdags var Anticimex på plats för att hejda insektsinvasionen och längs golvlisterna i köket ligger små vita högar med medel mot pälsängrar.
– Det här är inte roligt. Lägenheten kryllar av tvestjärtar, silverfiskar och små små insekter. De tar sig in genom fönstren i sovrummen och i vårt vardagsrum och vi blir inte av med dem, säger Fatmeh Kachache.
En snabb titt i femrummaren bekräftar uppgifterna. Fönsterblecken i sovrummen kryllar av levande och döda insekter, som påminner om bananflugor i storlek. När Fatmeh Kachache öppnar fönstret i vardagsrummet rasar otaliga små kryp ner på fönsterbrädan från de spruckna karmarna.
– Mina barn kan inte sova med öppet fönster på sommaren. De är rädda för att bli bitna och tycker att det kryper på kroppen när de har lagt sig. Det är inte okej att bo så här, säger Fatmeh Kachache.
Hon upplever att hyresvärden, Eskilstuna Kommunfastigheter, inte gör tillräckligt för att avhjälpa problemet och att de endast sätter in tillfälliga åtgärder.
– Förr svarade de (Kommunfastigheter) direkt om något behövde åtgärdas. Så har det inte varit de senaste åren. Nu får vi ofta vänta i flera veckor och det är överhuvudtaget svårare att få prata med någon ansvarig. Vi är inte prioriterade helt enkelt, säger Fatmeh Kachache.
Lägenheten kostar drygt 9 000 kronor i månaden, men någon hyresreduktion på grund av olägenheterna med insekterna har det enligt Fatmeh Kachache aldrig varit tal om.
– Det är en stor lägenhet och i sig inte någon oskälig hyra. Men jag tror inte någon skulle vilja bo här och betala för det som det är nu, säger Fatmeh Kachache.
Hon trivs i Lagersberg och vill helst av allt bara bli av med ohyran i lägenheten.
– För några år sedan byttes fönstren i vardagsrummet. De som sitter i sovrummen är väldigt gamla och det borde inte vara så svårt att byta ut dem också. Som det är nu varken vill eller vågar mina barnbarn komma och hälsa på. De tycker att det är äckligt med alla kryp, säger Fatmeh Kachache.
På frågor om hyresgästerna får vänta längre på hjälp än tidigare och vilka åtgärder som planeras för familjen Kachache bostad svarar Kommunfastigheter genom förvaltaren Mattias Holmberg:
– Tidigare gjorde hyresgästen felanmälan till respektive arbetslag i sitt bostadsområde. För ett år sedan genomförde vi en omorganisation som innebar en centralisering för att bland annat få bättre dokumentation och kontroll på en arbetsorder. Under en övergångsperiod kan våra kunder fått vänta lite längre, men nu uppfattar jag att det inte tar längre tid att få hjälp än tidigare – tvärtom.
– I det aktuella ärendet blev vi kontaktade den 4 september. Förra veckan var Anticimex på plats och efter det hörde hyresgästen av sig på nytt. Nu är ytterligare ett hembesök inbokat där både vi och Anticimex kommer att vara på plats, säger Mattias Holmberg.
Han berättar att felanmälningar prioriteras efter behov och att underhåll av bostadsbeståndet sker kontinuerligt.
– Att en hyresgäst fått in flugor leder inte per automatik till att vi byter fönster i bostaden. De tar sig sannolikt in ändå och då kan det vara bättre att täta lister och springor.
Kan det bli aktuellt med någon kompensation för familjen?
– Det får eventuellt diskuteras när ärendet är avslutat. Den här typen av problem beror sällan på bristande underhåll och man får väga in vilken olägenhet det betytt för hyresgästen, säger Mattias Holmberg.