Tidningen har tidigare berättat om planerna på att genomföra så kallade flexibla nattstopp på bussarna. Förslaget kommer ursprungligen från Liberalerna vars motion om att utreda frågan fick stöd av fullmäktige förra året.
Tanken är att ensamresenärer ska kunna begära att bli avsläppta mellan två hållplatser för att få en kortare och tryggare väg hem under kvällar och nätter. Passageraren måste då först komma överens med föraren om ett lämpligt, trafiksäkert stoppställe. Metoden är inte främst tänkt att användas inne i staden utan i mindre tättbebyggda områden och på landsbygden.
Nu har Eskilstuna kommun, Region Sörmland och bussbolaget Transdev kommit överens om hur projektet ska genomföras.
– Det blir ett pilotförsök som ska pågå på två nattbusslinjer under ett år och därefter utvärderas. Vilka linjerna blir är inte bestämt men utgångspunkten är att det ska vara dem med flest resenärer och som trafikerar både stad och landsbygd, säger Jani Körkkö som hoppas att starten ska ske så snart som möjligt.
– Det blir sannolikt i samband med tidtabellomläggningarna, antingen i höst eller före årsskiftet.
Innan dess ska projektet marknadsföras och utbildning genomföras med förarna om de nya rutinerna.
Kostnaden för kommunen uppgår till 119 000 kronor.
Det formella beslutet fattas av stadsbyggnadsnämnden nästa vecka.