Följ med på cykeltur på gamla banvallen

Nu är halva cykelvägen till Ärla klar. Vi har provat banvallscyklingen mellan Eskilstuna och Hällberga – och filmat hela vägen.

Foto: Fotograf saknas!

Eskilstuna2015-10-16 18:00

Turerna har varit många och det har tagit tid. Men nu är färdigställandet av cykelbanan inom räckhåll.

– Ungefär halva sträckan är färdig, säger projektören Rikhard Hänninen.

– Sen vi började med markarbetena har det gått enligt plan. Vi ligger bra till i tid – och även ekonomiskt.

Tågen på den så kallade Eskilstunabanan togs ur trafik 1994. Sedan låg banvallen öde och växte igen med både sly och träd under flera år. 1997 ersattes tågsträckan av den nya Svealandsbanan, mellan Eskilstuna och Stockholm.

I över tio års tid har politikerna i Eskilstuna pratat om att använda banvallen mellan Eskilstuna och Ärla som cykelbana. Men verkställandet har dröjt. Dels ägde inte kommunen marken, dels ansåg man till en början att det var för dyrt.

För ett par år sedan stod det dock klart planerna skulle bli verklighet. Nu har man nått halvvägs i färdigställandet av en gång- och cykelväg.

– Vi håller på med underarbetena mellan Hällberga och Ärla. Sen så ska vi sätta upp bommar vid korsningarna för att undvika att bilar buskör på banan, säger Rikhard Hänninen.

Den sex kilometer långa sträckan mellan Eskilstuna och Hällberga är nu asfalterad och klar.

När Eskilstuna-Kuriren provcyklade den nya cykelvägen syntes både rullskidåkare, cyklister och fotgängare längs den vall där tågen tidigare rullat.

Längst ut på den cirka fyra meter breda banvallen finns också en sträng som lämnats utan ytbeläggning. Den är avsedd för ridning.

– Jag har inte sett några hästar men jag har sett spår av hästar, säger Rikhard Hänninen.

Han har redan fått en del positiva reaktioner – både via mejl och telefon. Men även via Facebooksidan Trafikplats Eskilstuna.

– De allra flesta är nöjda, säger han.

I nuläget finns ingen belysning och när mörkret lägger sig över den gamla banvallen blir det snabbt mörkt, så det gäller att bra belysning på cykeln om man vill använda cykelvägen på kvällstid.

I framtiden kan det dock bli ljusare.

– Vi kommer att förbereda för belysning men det blir ingen belysning i första skedet. Vi vill se hur populär banan blir först. Men man kan enkelt komplettera med belysning senare eftersom vi gräver ner tomrör, sa Rikhard Hänninen till besökte arbetsplatsen i somras var byggjobbarna i full färd med att lägga ner rören.

– Jag hoppas att cykelbanan blir populär och att det då investeras i belysning i framtiden, säger Rikhard Hänninen.

Totalt rör det sig om en cirka 12 kilometer lång bilfri väg. Hela sträckan ska beläggas med asfalt men än så länge finns alltså bara beläggning mellan Eskilstuna och Hällberga.

Resterande bit av cykel- och ridvägen beräknas vara klar under våren 2016. Men det kan bli tidigare.

– Eventuellt hinner vi asfaltera innan vintern. Men blir det för kallt blir det inte bra. Då väntar vi till våren. Vi blir klara senast i maj, säger Rikhard Hänninen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om