Förändringarna öppnar dörrar – bussresorna ökar i hela Sörmland

Även en försiktig prissänkning kan betyda mycket. Sörmlandstrafiken ser en försiktig ökning av antalet bussresor i hela Sörmland, och de fria resorna för alla 65-åringar ser ut som en rejäl framgång.

Eskilstuna2016-11-23 04:15

Nu är visserligen de fria resorna inte fullt så fria som alla fyllda 65 år kanske hade önskat. Och en och annan resenär gruffar fortfarande om inte lördag borde betraktas som en ganska vanlig vardag.

Den bedömningen gör inte Sörmlandstrafiken, som hänvisar de som vill åka helt gratis att göra det under de tidpunkter då man har så kallad lågtrafik mellan kl 9 och 14 måndag till fredag. Vill man åka vid en annan tidpunkt så får man betala biljetten själv, som alla andra vuxna.

Dessutom bidrar Eskilstuna kommun med cirka 3 miljoner kronor årligen till Sörmlandstrafiken för att finansiera de fria resorna för alla från 65.

– Det kan bli biligare, men också dyrare, säger Olov Åslund som är projektsamordnare i Eskilstuna kommuns mobilitetsgrupp.

– Det beror helt på hur många som nappar på idén och börjar åka buss.

Många har löst ut sina Plus 65-kort, redan innan de infördes 1 oktober var det 3 672 resenärer som hade betalat årsavgiften på 100 kronor - en administrativ avgift för att bussbolaget ska kunna sköta korten, och sedan dess har ytterligare nära 2 000 tillkommit.

– Cirka 1 500 resor per dag har registrerats med Plus 65-korten under hela november, säger Oskar Jonsson, som är strategisk utvecklingsansvarig på Sörmlandstrafiken.

Vad gäller de andra nyheterna som sjösattes 1 oktober kan många resenärer vittna till det nya biljettsystemets fördel. Att man nu bara håller upp sitt plastkort mot en avläsare i viseringen går avsevärt mycket snabbare mot det tidigare, där alla busskorten skulle matas in i en avläsare.

Det här välkomnas av såväl busschaufförer som passagerare. Många busschaufförer tycker fortfarande att tidspressen är ganska avsevärd, medan resenärerna upplever att man snabbt kommer ombord numera även om kön till ingången är relativt lång.

Dessutom märks förstås prisminskningen, även om den för stadsbussen är relativt blygsam, den kostar i dag 24 kronor mot tidigare 26, så är månadskortet avsevärt billigare. Månadskortet som tidigare gällde Eskilstuna stadstrafik kostade 540 kronor kostar 560 kronor per månad i dag, men gäller då i gengäld i hela Eskilstuna kommun. 30-dagarskortet för fria resor i hela länet kostar i dag 790 kronor mot 1 300 kronor tidigare.

– Jag tror att det är många bussåkare som upplever att man nu kommer längre och för ett billigare pris, säger David Bååth, som är kommunikatör på Sörmlandstrafiken i Nyköping.

– Men sedan beror det förstås på hur bra dessa blir som ambassadörer. Vi hoppas förstås att deras positiva omdömen ska sprida sig och göra att än fler väljer bussen i framtiden.

David Bååth menar att det är väldigt tidigt att redan nu utvärdera förändringar som infördes 1 oktober, men hävdar att en tydlig ökning i antalet bussresor i länet syns klart.

En nyhet på bussfärderna som väckt både uppskattning och lite irritation är att man i och med det nya systemet också infört namn på alla hållplatser, som både syns på skärmar i bussarna, och läses upp automatiskt i bussarnas högtalare.

I Eskilstuna har man inte fått in några få synpunkter på detta, medan man runt om i övriga länet fått in förslag på namnändringar.

Krasst sett gillar man inte i Nyköping att en hållplats ska heta Coop Forum eller Ica Maxi när de i stället borde heta Gustavbergsstigen Ost respektive Väst. I Strängnäs ser man inget skäl varför en hållplats heter Lövsta handel i stället för bara Lövsta, eller Läggesta värdshus när det kan heta Ådalskvarns vägskäl. I Flen föreslås Löta handel förkortas till bara Löta.

Från och med de nya turlistorna 11 december så döps också hållplatserna om.

Fler nyheter just nu; från och med 11 december får Eskilstuna nu bussturlista med en del förändringar. Bland annat blir det en utökning av trafiken på linje 6 och 9. Linje 230 öppnar för två turer till Eskilstuna logistikpark - en på morgonen och en på eftermiddagen och linje 220 delas upp i två nya linjer; 220 fortsätter mellan Eskilstuna, Kjula och Strängnäs, medan linje 208 går mellan Eskilstuna, Kjula och Barva.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om