I Västerås har det tidigare funnits fyra företag att hyra elsparkcyklar av. Men snart blir det bara två, då Bolt och Tier ämnar att lämna, vilket VLT skrivit om. Anledningen; 2 000 kronor att betala årligen för varje fordon.
Tier mobility, med cirka 500 elsparkcyklar i Eskilstuna, är ett av företagen som lämnar Västerås och Dan Nerén, policychef i Norden på företaget förklarar varför.
– Kort och gott, Västerås hade tidigare Sveriges högsta avgifter, som i Malmö och Jönköping. Men höjde nu ytterligare, till 2 000 kronor, och har nu Europas högsta avgifter.
– Den helhetsbedömningen vi gjort i Västerås, och även i Karlstad, är att vi inte kan ha en finansiellt hållbar verksamhet i dessa två städer i fortsättningen.
Han berättar att det inte är ovanligt att städer likt Eskilstuna inte har denna typ av avgifter.
– Vi ser det i flera städer i Europa och i Sverige. Det handlar i slutändan om hur städerna värderar vår tjänst. Att Eskilstuna inte har några avgifter, i relation till Västerås, speglar förhoppningsvis att kommunen värdesätter vad vi bidrar med till staden. Klimatneutrala resor som tillsammans med kollektivtrafiken hjälper staden att nå sina klimatmål.
Dan Nerén menar att, ur ett internationellt perspektiv, är det ganska dyrt att ha elsparkscyklar i Sverige.
– Malmö tar 1 865 kronor per fordon och år, och Västerås 2 000. Det kan jämföras med exempelvis Köpenhamn och Paris som har avgifter på 550 kronor respektive 660 per år. För en kommun med ambitiösa klimatmål, likt Eskilstuna, tycker jag det är vettigt att inte ta ut en avgift utan istället premiera delad icke-subventionerad mobilitet likt elsparkcyklar som i kombination med kollektivtrafiken bidrar till ett hållbarare transportsystem i staden.
Hos Eskilstuna kommun har man ett helt annat förhållandesätt än i Västerås.
– Vi har ingen specifik taxa för elsparkcyklar, konstaterar Stefan Brolin, trafikhandläggare på stadsbyggnadsförvaltningen.
På frågan om hur många elsparkcykelföretag som finns i Eskilstuna är Brolins svar färre än de fyra tidningens reporter hittat:
– De tre bolag som är aktiva i Eskilstuna är Qick, Tier och Voi.
Hur kommer det sig att det står Bolt-fordon i centrum?
– Bolt aviserade i slutet av förra året att de ska lämna Eskilstuna. Sedan har jag inte sett några Bolt elsparkcyklar på stan. Har inte fått någon information från dem att de ämnar återvända till Eskilstuna.
Hur många hyrbara elsparkcyklar som cirkulerar runt i Eskilstuna har han inte helt koll på.
– Det exakta antalet får du bäst från respektive bolag.
I Stockholm har de sedan den nya lagen om parkering av elsparkcyklar togs i bruk den 1 september 2022 tillsatt ett team som plockar upp felparkerade elsparkcyklar, som företagen sedan får lösa ut mot en avgift.
– I dagsläget har jag inte hört att stadsbyggnadsnämnden kommer att införa en taxa för flytt av elsparkcyklar, säger Stefan Brolin.
Tycker du att Eskilstunaborna blivit bättre på att parkera rätt efter nya lagen?
– En viss förbättring.
När den nya lagen skulle börja gälla berättade Sarita Hotti, (S), ordförande för stadsbyggnadsnämnden, att parkeringsrutor för elsparkcyklar skulle tas fram rätt omgående.
– I dagsläget finns det tio stycken parkeringsrutor för elsparkcyklar. Det kommer att bli ungefär lika många till i april-maj. De finns utplacerade på Eskilstunakartan.