Avgift får dem att fly Västerås – satsar på Eskilstuna

Västerås tar 2 000 kronor per år och elsparkcykel i avgift från företagen bakom fordonen. Nu lämnar därför det största företaget Västerås – men fokuserar på Eskilstuna, då det är gratis att ställa ut fordon här.

"Att Eskilstuna inte har några avgifter, i relation till Västerås, speglar förhoppningsvis att kommunen värdesätter vad vi bidrar med till staden", säger Dan Nerén på Tier mobility. Fyra företag har elsparkcyklar i Eskilstuna, dock är stadens befolkning fortfarande dåliga på att parkera fordonen på rätt platser.

"Att Eskilstuna inte har några avgifter, i relation till Västerås, speglar förhoppningsvis att kommunen värdesätter vad vi bidrar med till staden", säger Dan Nerén på Tier mobility. Fyra företag har elsparkcyklar i Eskilstuna, dock är stadens befolkning fortfarande dåliga på att parkera fordonen på rätt platser.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna2023-02-27 06:59

I Västerås har det tidigare funnits fyra företag att hyra elsparkcyklar av. Men snart blir det bara två, då Bolt och Tier ämnar att lämna, vilket VLT skrivit om. Anledningen; 2 000 kronor att betala årligen för varje fordon.

undefined
Tier har cirka 500 Elsparkcyklar i Eskilstuna.

Tier mobility, med cirka 500 elsparkcyklar i Eskilstuna, är ett av företagen som lämnar Västerås och Dan Nerén, policychef i Norden på företaget förklarar varför.

– Kort och gott, Västerås hade tidigare Sveriges högsta avgifter, som i Malmö och Jönköping. Men höjde nu ytterligare, till 2 000 kronor, och har nu Europas högsta avgifter.

– Den helhetsbedömningen vi gjort i Västerås, och även i Karlstad, är att vi inte kan ha en finansiellt hållbar verksamhet i dessa två städer i fortsättningen.

Han berättar att det inte är ovanligt att städer likt Eskilstuna inte har denna typ av avgifter.

undefined
Dan Nerén, policychef i Norden på Tier moblity.

– Vi ser det i flera städer i Europa och i Sverige. Det handlar i slutändan om hur städerna värderar vår tjänst. Att Eskilstuna inte har några avgifter, i relation till Västerås, speglar förhoppningsvis att kommunen värdesätter vad vi bidrar med till staden. Klimatneutrala resor som tillsammans med kollektivtrafiken hjälper staden att nå sina klimatmål.

Dan Nerén menar att, ur ett internationellt perspektiv, är det ganska dyrt att ha elsparkscyklar i Sverige.

– Malmö tar 1 865 kronor per fordon och år, och Västerås 2 000. Det kan jämföras med exempelvis Köpenhamn och Paris som har avgifter på 550 kronor respektive 660 per år. För en kommun med ambitiösa klimatmål, likt Eskilstuna, tycker jag det är vettigt att inte ta ut en avgift utan istället premiera delad icke-subventionerad mobilitet likt elsparkcyklar som i kombination med kollektivtrafiken bidrar till ett hållbarare transportsystem i staden.

undefined
Elsparkcyklar parkeras fortfarande fel i Eskilstuna. Här på gågatan i centrum där fordonet inte ens får framföras.

Hos Eskilstuna kommun har man ett helt annat förhållandesätt än i Västerås.

– Vi har ingen specifik taxa för elsparkcyklar, konstaterar Stefan Brolin, trafikhandläggare på stadsbyggnadsförvaltningen.

På frågan om hur många elsparkcykelföretag som finns i Eskilstuna är Brolins svar färre än de fyra tidningens reporter hittat:

– De tre bolag som är aktiva i Eskilstuna är Qick, Tier och Voi.

undefined
Bolt ska enligt Eskilstuna kommun ha lämnat Eskilstuna men på Fristadstorget stod en elsparkcykel från Bolt parkerad under torsdagen.

Hur kommer det sig att det står Bolt-fordon i centrum?

– Bolt aviserade i slutet av förra året att de ska lämna Eskilstuna. Sedan har jag inte sett några Bolt elsparkcyklar på stan. Har inte fått någon information från dem att de ämnar återvända till Eskilstuna.

Hur många hyrbara elsparkcyklar som cirkulerar runt i Eskilstuna har han inte helt koll på.

– Det exakta antalet får du bäst från respektive bolag.

I Stockholm har de sedan den nya lagen om parkering av elsparkcyklar togs i bruk den 1 september 2022 tillsatt ett team som plockar upp felparkerade elsparkcyklar, som företagen sedan får lösa ut mot en avgift.

undefined
Även om det finns elsparkcykelställ i närheten ställs fordon utanför fållan.

– I dagsläget har jag inte hört att stadsbyggnadsnämnden kommer att införa en taxa för flytt av elsparkcyklar, säger Stefan Brolin.

Tycker du att Eskilstunaborna blivit bättre på att parkera rätt efter nya lagen?

– En viss förbättring.

När den nya lagen skulle börja gälla berättade Sarita Hotti, (S), ordförande för stadsbyggnadsnämnden, att parkeringsrutor för elsparkcyklar skulle tas fram rätt omgående.

– I dagsläget finns det tio stycken parkeringsrutor för elsparkcyklar. Det kommer att bli ungefär lika många till i april-maj. De finns utplacerade på Eskilstunakartan.

undefined
I dag fins det tio parkeringar för elsparkcyklar i Eskilstuna, enligt Eskilstunakartan.
Elsparkcyklar

Förra året hade Tier mobility närmare 200 000 resor i Eskilstuna.

Åkturerna motsvarar över 250 000 körda kilometer.

Tiers koncern är aktiva i 560 städer i 33 länder.

Statistik i Sverige framtaget av branschorganisationen Nordic micro mobility association där Tier, Voi, Lime, Dott, Bird och Bolt ingår visar att:

Det gjordes 20 miljoner resor med elsparkcyklar i Sverige under 2022.

Sveriges befolkning körde cirka 34 miljoner kilometer med delade elsparkcyklar under 2022.

Källa: Tier mobility

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!