Rizzo group har presenterat sin första kvartalsrapport för det brutna räkenskapsåret, september till november.
– För perioden september oktober nådde vi en försäljning strax under förväntan och där vi som så många andra började att återfå trafiken in i våra butiker. Under november förändrades allt väldigt snabbt och vi fick se samma nedstängningseffekter som under vintern och våren, säger Lars Fins och fortsätter:
– För vår del hade en total nedstängning under ett antal veckor varit bättre då våra produkter inte är av någon direkt nödvändighetsklassning och att vi hade fått ekonomiskt stöd för en stängning.
Han är irriterad på myndigheternas tvetydiga budskap till den svenska befolkningen.
– Att tvingas ha öppet trots att kundtrafiken varit mer än halverad, samtidigt som vi inte haft möjlighet att permittera personalen fullt ut då vi måste ha bemanning i butikerna, har varit svårt att acceptera. Samtidigt utropas budskapet om att handla online i både radio och tv. Att svenska myndigheter inte ens uppmanar oss att handla online från svenska företag tyder på bristande empati och förståelse för 100 000-tals anställda i landets alla kedjor och butiker inom handeln.
– Vi hoppas som alla andra på att pandemin klingar av under de första månaderna och att vi inför vår lansering i slutet av mars ska ha återfått majoriteten av kundtrafiken. Ingenting är omöjligt, bara olika svårt, avslutar Lars Fins.