Gainesvilles arrangörer nöjda – trots gles publik

Det fanns plats för fler på Strömsholmen under helgens musikfestival, men Gainevilles arrangörer är nöjda ändå.– Vi ser det ur ett treårsperspektiv. Runt 1700 besökare är en bra start. Nu fortsätter vi att jobba för att etablera Gainesville i Eskilstuna, säger Micke Lönngren, evenemangschef på Destination Eskilstuna.

Eskilstuna2016-08-23 22:00

Totalt satsar det kommunala marknadsbolaget en miljon kronor under tre år på Gainsville. Micke Lönngren räknar med att det är pengar som över tid kommer att rulla tillbaka in i Destination Eskilstuna i form av biljettförsäljning och ett stärkt varumärke.

– Gainesville, med sin konstnärligt högkvalitativa musik, ger ytterligare en anledning till att besöka Eskilstuna. Möjligen kommer vi att se över biljettpriset på 695 kronor och sänka det lite grann till nästa år, säger Micke Lönngren som betonar att den som köpte sig en biljett faktiskt fick väldigt mycket bra musik för pengarna.

Finns inte en risk för inflation i festivaler, Parkfestivalen, som var gratis, hölls ju bara två veckor innan Gainesville?

– Nej, det handlar om två helt olika typer av festivaler. På Gainesville är musiken i fokus medan Parkfestivalen är en utpräglad stadsfestival.

Vi har fått reaktioner på att det delats ut väldigt många gratisbiljetter.

– Alla stora festivaler håller sig med ett antal gästbiljetter, det är ett sätt att säkerställa intresset för arrangemanget. Men framför allt har vi samverkat med en rad aktörer för att nå ut. Det har funnits möjlighet för medlemmar i de kommunanställdas fritidsförening att köpa biljetter till rabatterat pris och olika restauratörer har arrangerat tävlingar med biljetter som pris. Det räcker inte med att bara annonsera, man måste bedriva en mer aktiv marknadsföring på många olika plan för hitta ut till publiken.

Gainesvilles grundare Janne Kleman, som tagit festivalen till Eskilstuna och bokat upp artisterna, är hittills glad och nöjd med helgens utfall:

– Jag får se om jag känner likadant när jag räknat ihop alla fakturor. Biljettförsäljningen kunde ha gått bättre, men genomförandemässigt är jag väldigt nöjd. För mig är treårsperspektivet självklart. Men jag är en enkel själ som är bäst på att boka band och bygga bajamajor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om