Med Agenda 2030 och de globala mÄlen att nÄ socialt, ekonomiskt och miljömÀssigt hÄllbar utveckling pÄ temat besökte Nordea:s chef för företagsaffÀren, Peter Dalmalm, Eskilstuna pÄ torsdagen.
â Jag besöker vĂ„rt företagskundcenter som finns hĂ€r i Eskilstuna, som arbetar med alla vĂ„ra företagskunder i Sverige. Det hĂ€r Ă€r den viktigaste motorn vi har och hĂ€r har vi mest kontakt med vĂ„ra företagskunder, förklarar Peter Dalmalm.
PÄ företagskundcentret arbetar runt 140 personer i blandade Äldrar och med varierande erfarenheter, mÄnga Àr högskolestuderande som arbetar extra.
â Vi kan se att stora företag har varit dĂ€r ett tag, gĂ€llande hĂ„llbarhetsfrĂ„gor. Men medelstora och smĂ„ företag har tidigare inte haft tid och resurser för att ha hĂ„llbarhetsfrĂ„gorna i fokus. Nu Ă€r man dĂ€r och vi gör vad vi kan för att kunna hjĂ€lpa till.
Han menar att nÀr det handlar om hÄllbarhet finns det ingen konkurrens, alla vill bli bÀttre och göra det som behövs för att nÄ uppsatta mÄl.
â Alla kan hjĂ€lpas Ă„t i samhĂ€llet, som vĂ„ra gröna lĂ„n till exempel. Vi har nu möjlighet att lĂ„na ut fyra miljarder kronor i gröna lĂ„n med rabatt i samarbete med Europeiska investeringsfonden till företag för att de ska satsa pĂ„ att nĂ„ sina hĂ„llbarhetsmĂ„l. Det betyder att smĂ„ företag kan komma till oss för att fĂ„ hjĂ€lp.
Sammanlagt har Nordea 3 250 miljarder kronor utlÄnade till företag och privatkunder.
â Den viktiga frĂ„gan Ă€r hur vi fĂ„r ska fĂ„ alla miljarder att bli mer hĂ„llbara. Hur ska man kunna sĂ€kerstĂ€lla att det byggs pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt frĂ„n början? Vi samarbetar med vĂ„ra kunder och kraven utvecklas för att vi tillsammans ska nĂ„ hĂ„llbarhetsmĂ„len.
Han sÀger att alla företag inte har pengarna för att exempelvis kunna producera grönt stÄl med grön energi, som sen ska gÄ vidare till Volvo som ska bygga gröna bilar.
â Det Ă€r precis hĂ€r vi kommer in i bilden. För att vi till exempel ska kunna fortsĂ€tta att tillverka bilar med hĂ„llbart stĂ„l krĂ€vs det en stor kraftsatsning bĂ„de frĂ„n de smĂ„ och de stora företagen. Vi har en stark företagsverksamhet i Sverige och har klarat oss relativt bra genom pandemin, menar Peter Dalmalm och avslutar:
â Det som Ă€r sĂ„ bra Ă€r att det inte Ă€r nĂ„gon konkurrens mellan företagen om att nĂ„ hĂ„llbarhetsmĂ„len, det Ă€r nĂ„got som vi alla kan hjĂ€lpas Ă„t med och tillsammans ska vi klara det.