Grönt ljus att investera 541 miljoner i nya tågdepån

Den totala investeringskostnaden för den nya tågdepån i Gredby uppgår till 541 miljoner kronor. I november startar markarbetena och går allt enligt plan kommer anläggningen stå klar i augusti 2018.

Eskilstuna2016-10-29 04:05

Det var i december 2014 som trafikbolaget Mälab beslutade att den nya tågdepån för Mälardalstrafiken skulle förläggas till banområdet i Gredby. Beräkningar visar att etableringen kommer att generera 100 nya jobb till Eskilstuna.

Efter beslutet gjordes en upphandling om byggnation av depån där Peab drog det längsta strået.

Under torsdagens fullmäktigesammanträde godkände politikerna dels att entreprenörsavtalet kan tecknas med Peab, dels de preliminära kostnaderna för investeringen. Därmed kan bygget starta som planerat i november.

Totalt går investeringen på 541 miljoner kronor, varav 405 miljoner utgörs av uppförande av verkstads- och depåfunktioner till Mälabs nya tåg som börjar levereras 2018/2019. Resten, 136 miljoner, omfattar omkostnader för byggherren (kommunen), åtgärder i Trafikverkets anläggning samt förvärv av mark.

– Det som händer nu är att vi kan gå vidare med detaljprojekteringen tillsammans med Peab. I november och december kommer förberedande arbeten att påbörjas, säger Per Idesten, projektledare på Eskilstuna kommun.

Han har under drygt ett års tid lett arbetet med att anpassa depåns utformning i samarbete med befintliga aktörer på bangården; Trafikverket, Green Cargo samt Train Alliance, som äger en del av marken på området.

En del gamla spår ska rivas liksom några byggnader. Grävningar för marksanering ingår också i den första etappen. I januari börjar grundläggningsarbetena med pålning och gjutning för den nya depå- och verkstadsbyggnaden.

Byggnaden kommer inrymma en verkstadshall för service och underhåll samt en multifunktionshall för tvätt, avisning, klotter- och kadaversanering av tågen. Den sifferintresserade kan notera att de fyra tågfordonsplatserna i verkstaden är 105 meter långa samt att totalt 6600 meter nya spår ska läggas i depån.

Utöver detta ska en del åtgärder utföras i de anläggningar som Green Cargo och Trafikverket förfogar över. Ett avtal förväntas inom några veckor slutas med Trafikverket om medfinansiering.

– Det handlar bland annat om nya växlar samt signalregleringar, säger Per Idesten.

När avtalet med Trafikverket är klart kommer politikerna i november kunna klubba igenom det sista beslutet för att realisera depåbygget.

Med de avskrivningstider som gjorts kommer depåinvesteringen enligt de kalkyler som tagits fram kosta cirka 20 miljoner kronor per år medan intäkterna förväntas bli 21 miljoner.

– Det blir ett litet överskott på en miljon kronor, konstaterar Per Idesten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om