Här är butiken som överlevt – och firar 30 år

De har inga djur till försäljning, men genom butiken strömmar ändå dagligen mängder av fyrbenta vänner. 
Och när Djurspecialisten nu firar 30 år på Lohegatan väntar extra godsaker och upptåg också för hussar och mattar.

"Det går inte att få honom att gå förbi. Vi måste alltid gå in och handla godis av den trevliga personalen på Djurspecialisten." Ulla-Britt Göransson skämmer gärna bort sin dotters hund Rambo. Med på dagens promenad är också Kaarina Rasmus och Rocky, som har samma koll på var i butiken de riktiga godbitarna finns.

"Det går inte att få honom att gå förbi. Vi måste alltid gå in och handla godis av den trevliga personalen på Djurspecialisten." Ulla-Britt Göransson skämmer gärna bort sin dotters hund Rambo. Med på dagens promenad är också Kaarina Rasmus och Rocky, som har samma koll på var i butiken de riktiga godbitarna finns.

Foto: Anne-Lie Andersson

Eskilstuna2025-05-17 05:15

Företaget registrerades i Sundsvall redan på 80-talet och kom till Eskilstuna i början på nästa decennium. Försommaren 1995 flyttade Djurspecialisten in i lokalerna på Lohegatan där butiken legat sedan dess, och som tidigare huserat postkontor och bank.

Djurspecialistens team, redo att välkomna varje ny besökare. Hundfrisören Michaela Pikkarainen, butiksansvariga Therese brink och Jakob Nylander samt ägaren Sofia Bergqvist trivs på jobbet.
Djurspecialistens team, redo att välkomna varje ny besökare. Hundfrisören Michaela Pikkarainen, butiksansvariga Therese brink och Jakob Nylander samt ägaren Sofia Bergqvist trivs på jobbet.
Organiserat kaos när det ska fotas hundar och människor inför Djurspecialistens jubileumsfirande.
Organiserat kaos när det ska fotas hundar och människor inför Djurspecialistens jubileumsfirande.

Sofia Bergqvist äger butiken sedan tre år, men som dåvarande säljare av djurfoder hade hon haft ögonen på Djurspecialisten långt innan hon fick frågan om hon ville ta över den. Både som djurägare och i yrket.

– Det är den äldsta zoofackhandeln i stan och jag hade alltid haft en känsla av att den tidigare ägaren Malin verkligen drev butiken med stort hjärta. Här kände man sig som kund sedd så fort man klev in genom dörren.

Och den andan har Sofia försökt behålla i egen regi.

– Ja, här ska man känna sig välkommen. Har de tagit sig tid att komma till oss ska vi ta oss tid med dem, här är det fullt fokus på kunden.

På Djurspecialisten månar man om sina kunder.
På Djurspecialisten månar man om sina kunder.

Det har lett till många nära och personliga kontakter.

– Det är inte ovanligt att människor kommer in och berättar för oss när deras djur dött.

På Djurspecialisten är det foder och tillbehör som gäller. Här har det aldrig funnits levande djur, mer än personalens egna och så kunderna förstås, som kommer för kloklippning, utprovningar, tvätt och trim, eller för att träffa veterinären som finns här en dag i veckan. Den saken är både Sofia och kollegan Jakob Nylander mycket nöjda med. De får frågor om hundar och katter till salu varje vecka.

Här finns godis, mat och leksaker.
Här finns godis, mat och leksaker.
Djurspecialisten fyller 30 år i lokalerna och firar med program under flera dagar mot slutet av maj.
Djurspecialisten fyller 30 år i lokalerna och firar med program under flera dagar mot slutet av maj.

– Ja det är skönt att vi inte har djur. Dels för det rent praktiska, för nu kan vi ha söndagsstängt. Och dels för de etiska aspekterna. Det kan bli väldigt jobbigt när föräldrar vill köpa djur som leksaker till sina barn. Det görs så lättvindigt, även om vi som säljare har ett lagstadgat informationsansvar gentemot köparen. Och en rätt att säga nej, poängterar de.

– En bra sak med att butiker säljer djur är förstås att det då finns något slags myndighetskontroll inblandad.

Ibland, säger de, kan de tappa lite hopp om djurägare. 

– Vi får ju se en del, och mycket okunskap gör att människor inte alltid tar så bra hand om sina djur. Men det är bra att de kommer hit så vi har lite koll, säger Sofia som själv är etologiutbildad.

Sofia Bergqvist har ägt Djurspecialisten i tre år, och älskar interaktionen med kunderna. Själv har hon fem hundar, tre katter, två hästar, höns, ankor och fasaner hemma på gården.
Sofia Bergqvist har ägt Djurspecialisten i tre år, och älskar interaktionen med kunderna. Själv har hon fem hundar, tre katter, två hästar, höns, ankor och fasaner hemma på gården.
Sofia Bergqvist bjuder gärna på en liten godbit när stammisar som Rambo kommer på besök.
Sofia Bergqvist bjuder gärna på en liten godbit när stammisar som Rambo kommer på besök.
Jakob Nylander och Sofia Bergqvist har känt varandra länge och trivs som arbetskamrater.
Jakob Nylander och Sofia Bergqvist har känt varandra länge och trivs som arbetskamrater.

Sammanlagt har hon tre anställda. Förutom Jakob finns här också hundfrisören Michaela Pikkarainen samt nyanställda Therese Brink. 

Jakob är Djurspecialistens kloklippar-ess. Honom hjälpte Sofia redan när hon jobbade som gymnasielärare för många år sen till en praktikplats i butiken. Nu har han haft fast tjänst i sju år och är verkligen tjenis med alla stamkunder – två- och fyrbenta. Ena stunden lirkar han med hundtassar. Nästa slänger han upp en säck foder på axeln och hjälper en kund till bilen.

– Alla älskar Jakob! Han är butikens själ och hjärta.

"Rozzo var livrädd för att få klorna klippta och fick hållas fast. Men tack vare Djurspecialisten och Jakob springer han numera in i butiken med glädje", berättar Lasse Andersson. "Här är de verkligen trevliga och omtänksamma mot djuren."
"Rozzo var livrädd för att få klorna klippta och fick hållas fast. Men tack vare Djurspecialisten och Jakob springer han numera in i butiken med glädje", berättar Lasse Andersson. "Här är de verkligen trevliga och omtänksamma mot djuren."
Jakob Nylander kan klippa klor på löpande band, och får den mest rädda kunden att slappna av. Pax sätter sig tillrätta.
Jakob Nylander kan klippa klor på löpande band, och får den mest rädda kunden att slappna av. Pax sätter sig tillrätta.

Knappt hinner Sofia säga det så plingar det till i dörren och in kommer två glada kvinnor med två ännu lyckligare vovvar.

– Det går inte att få honom att gå förbi. Han vet att det finns godsaker och trevlig, fantastiskt serviceinriktad personal härinne. Rambo vet vart han ska, skrattar Ulla-Britt Göransson medan Rambo bestämt styr kosan mot lösviktsgodiset.

Jakob Nylander kommer med kloklipparen i högsta hugg och bjuder på en finputsning innan Rambo och Rocky med sina mattar promenerar vidare.
Jakob Nylander kommer med kloklipparen i högsta hugg och bjuder på en finputsning innan Rambo och Rocky med sina mattar promenerar vidare.
Ulla-Britt Göransson betalar godiset Rambo och Rocky ska få mumsa på efter promenaden.
Ulla-Britt Göransson betalar godiset Rambo och Rocky ska få mumsa på efter promenaden.

Sofia skrattar lika gott. Hon känner igen syndromet.

– Ja vi ser hur många får släpa förbi sina hundar här ute. De har blivit vana att under promenaden går man in i butiken och handlar godis. Det kanske inte hjälper att vi ge dem en och annan godbit heller.

Jubileet firas under flera dagar med start den 23 maj. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!