Företaget registrerades i Sundsvall redan på 80-talet och kom till Eskilstuna i början på nästa decennium. Försommaren 1995 flyttade Djurspecialisten in i lokalerna på Lohegatan där butiken legat sedan dess, och som tidigare huserat postkontor och bank.
Sofia Bergqvist äger butiken sedan tre år, men som dåvarande säljare av djurfoder hade hon haft ögonen på Djurspecialisten långt innan hon fick frågan om hon ville ta över den. Både som djurägare och i yrket.
– Det är den äldsta zoofackhandeln i stan och jag hade alltid haft en känsla av att den tidigare ägaren Malin verkligen drev butiken med stort hjärta. Här kände man sig som kund sedd så fort man klev in genom dörren.
Och den andan har Sofia försökt behålla i egen regi.
– Ja, här ska man känna sig välkommen. Har de tagit sig tid att komma till oss ska vi ta oss tid med dem, här är det fullt fokus på kunden.
Det har lett till många nära och personliga kontakter.
– Det är inte ovanligt att människor kommer in och berättar för oss när deras djur dött.
På Djurspecialisten är det foder och tillbehör som gäller. Här har det aldrig funnits levande djur, mer än personalens egna och så kunderna förstås, som kommer för kloklippning, utprovningar, tvätt och trim, eller för att träffa veterinären som finns här en dag i veckan. Den saken är både Sofia och kollegan Jakob Nylander mycket nöjda med. De får frågor om hundar och katter till salu varje vecka.
– Ja det är skönt att vi inte har djur. Dels för det rent praktiska, för nu kan vi ha söndagsstängt. Och dels för de etiska aspekterna. Det kan bli väldigt jobbigt när föräldrar vill köpa djur som leksaker till sina barn. Det görs så lättvindigt, även om vi som säljare har ett lagstadgat informationsansvar gentemot köparen. Och en rätt att säga nej, poängterar de.
– En bra sak med att butiker säljer djur är förstås att det då finns något slags myndighetskontroll inblandad.
Ibland, säger de, kan de tappa lite hopp om djurägare.
– Vi får ju se en del, och mycket okunskap gör att människor inte alltid tar så bra hand om sina djur. Men det är bra att de kommer hit så vi har lite koll, säger Sofia som själv är etologiutbildad.
Sammanlagt har hon tre anställda. Förutom Jakob finns här också hundfrisören Michaela Pikkarainen samt nyanställda Therese Brink.
Jakob är Djurspecialistens kloklippar-ess. Honom hjälpte Sofia redan när hon jobbade som gymnasielärare för många år sen till en praktikplats i butiken. Nu har han haft fast tjänst i sju år och är verkligen tjenis med alla stamkunder – två- och fyrbenta. Ena stunden lirkar han med hundtassar. Nästa slänger han upp en säck foder på axeln och hjälper en kund till bilen.
– Alla älskar Jakob! Han är butikens själ och hjärta.
Knappt hinner Sofia säga det så plingar det till i dörren och in kommer två glada kvinnor med två ännu lyckligare vovvar.
– Det går inte att få honom att gå förbi. Han vet att det finns godsaker och trevlig, fantastiskt serviceinriktad personal härinne. Rambo vet vart han ska, skrattar Ulla-Britt Göransson medan Rambo bestämt styr kosan mot lösviktsgodiset.
Sofia skrattar lika gott. Hon känner igen syndromet.
– Ja vi ser hur många får släpa förbi sina hundar här ute. De har blivit vana att under promenaden går man in i butiken och handlar godis. Det kanske inte hjälper att vi ge dem en och annan godbit heller.
Jubileet firas under flera dagar med start den 23 maj.