Dåligt skick och vältrafikerade. Det är den gemensamma nämnaren för de gator som Eskilstuna kommun ska belägga med ny asfalt under våren.
– De har väldigt slitna beläggningar och det är mycket trafik där, så många människor berörs. Det är gator där 10 000–15 000 bilar passerar per dygn, säger Lars-Uno Nording, driftingenjör på samhällsbyggnadsförvaltningen och den som ansvarar för kommunens asfalteringsplanering.
Entreprenören Peab drar igång arbetena på måndag med att fräsa upp Rosenforsvägen i Skogstorp – från Skogstorpsvägen till järnvägsövergången. Asfalteringen sker sedan den 7–8 maj.
Den 6 maj ska Kyrkogatan fräsas upp, från gamla konstmuseet till Stålforsbron. Asfaltering sker dagtid den 9 maj.
– Där är det enkelt att flytta trafiken. Antingen får man samsas på en körbana, eller så hänvisar vi dem att köra runt. Men blåljusfordon kommer alltid att släppas fram, säger Lars-Uno Nording.
Den 14 maj inleds förarbetena på några av de allra mest trafikerade gatorna – Rådhusbron, Rådhustorget, Kungsvägen och Sveavägen. Arbetet sträcker sig från Smörparken via Sveaplan till Carlavägen.
På Kungsvägen pågår just nu ett ledningsarbete i korsningen med Ruddammsgatan.
– När de är klara så tar vi vid. Förarbetena börjar den 14 maj och asfalteringen ska ske 20–22 maj. Den sker nattetid, eftersom det är så vansinnigt mycket bilar och bussar.
I början på juni är det sedan dags att asfaltera Strandgatan, längs Tornlekplatsen i Stadsparken. Arbetet inleds den 5 juni och asfalteringen sker 16 juni.
Nästa gata på tur – även den otroligt trafikerad – är Gillbergavägen. Där ska sträckan mellan trafikljusen vid Engelbrektsgatan och Fröslunda IP asfalteras. Fräsningen sker den 11 juni och asfalteringen 17–18 juni.
Därefter flyttar arbetet till Skiftinge. Där ska Mälarvägen från Dollarstore till Karl Hovbergsgatan fräsas upp den 17 juni och asfalteras 25–26 juni.
– Där är det massor av trafik och kommer bli lite bökigt. Arbetet sker nattetid och vi kan leda om trafiken via handelsområdet.
Varför tar det så lång tid mellan fräsning och asfaltering?
– Det är jättemycket andra jobb som ska göras. Man kan behöva sänka brunnar och byta dem om de är slitna. Man rätar upp kantstenar med mera. Man behöver också ta till lite extra tid om det skulle ösregna till exempel.
Är det här gatorna de allra värsta?
– Det är många gator som är de värsta gatorna. Men vi har en viss peng varje år i vår budget, som vi försöker placera där de gör mest nytta.