Vid elvatiden på onsdagsförmiddagen anropas Ulf Dareus i kontrolltornet på Eskilstuna flygplats av det norska ambulansflyget som närmar sig slutet på sin 45 minuter långa flygning från flygplatsen i Oslo. Medvind har lyckligtvis gjort att resan gått lite snabbare än normalt. Ombord på det tvåmotoriga propellerplanet som spakas av piloten Jan Erik Wang finns en äldre svensk patient som är på väg hem för vård på Mälarsjukhuset i Eskilstuna.
Bredvid start- och landningsbanan inne på flygplatsen väntar redan en ambulans på att köra patienten den sista biten till sjukhuset. Patienten ligger på en brits i det lilla flygplanet. När det har landat lyfter den norska sjuksköterskan och de svenska sjuksköterskorna försiktigt över patienten till ambulansens bår.
– Det är väldigt vanligt att vi hämtar här på Kjula, säger sjuksköterskan Julia Norström från Eskilstuna.
Hur tycker ni det funkar att göra det?
– Jag tycker det har funkat jättebra. Supertrevlig personal. Problemfritt.
Sjuktransporten sker inom ramen för den nordiska konventionen som innebär att om man blir sjuk eller skadad i ett annat nordiskt land kan man blir hemtransporterad till ett sjukhus där man bor. Piloten Jan Erik Wang säger att han har varit på nästan alla svenska flygplatser.
– Detta är ett helt standarduppdrag inom den nordiska konventionen som handlar om att vi fraktar svenskar som blir sjuka eller skadar sig i Norge tillbaka till Sverige. Samma gäller för oss om vi blir dåliga i något av de nordiska länderna, säger han.
Hur tycker att det har funkat idag?
– Helt enligt boken. Så som det ska göra.
Jan Erik Wang berättar att flygplanet har medicinsk utrustning ombord och att det är ganska litet för att kunna starta och landa på mindre flygplatser.
– Speciellt i Norge har vi många kortbanor som detta kan operera på. Det kan också flyga högt.
Det är vanligt med patienttransporter på Eskilstuna flygplats eftersom den ligger nära regionens största sjukhus.
– Jag tycker samarbetet är galant, verkligen. Jättebra att vi kan flyga patienter. Det blir väldigt långa avstånd med ambulans på väg. Så det är toppen att man kan flyga dem, säger Julia Norström.
Ambulansen har inte ens hunnit lämna flygplatsen innan flygplatschefen Johan Kalfas börjat tanka ambulansflygplanet. Inom en halvtimme står han framför planet och signalerar att det kan starta motorerna för lyfta och påbörja färden hem Norge som beräknas ta cirka en timme i motvinden. Bakom ratten på flygplatsens brandbil sitter Tomas Holm.
Johan menar att det även kan finnas ekonomiska skäl till varför regionerna gärna transporterar hem patienter till sina egna sjukhus.
– Sjukhusen fakturerar varandra och då kanske man vill ha hem sin patient för att det kanske inte kostar lika mycket att ta hand om den själv, säger han.
Det är även vanligt att ambulansflyg transporterar organ från Mälarsjukhuset i samband med transplantationer. Det har till exempel gjorts många flygtransporter av hjärtan från Mälarsjukhuset som ska till universitetssjukhuset i Lund som är det enda i Sverige som opererar in hjärtan på patienter.
– Från att en läkare säger att en patient är kliniskt död får du hålla igång en människa i 24 timmar i Sverige. På den tiden måste du plocka alla organ, säger Johan Kalfas.
Om ett hjärta blir tillgängligt för transplantation får en patient som väntar på att få ett nytt hjärta snabbt bege sig till Lund och lägga sig på operationsbordet. Samtidigt transporteras donatorshjärtat i en kylväska till Lund. Allt måste gå mycket snabbt eftersom hjärtat bara klarar sig i fyra timmar.
– Annars dör hjärtat. De tar ut hjärtat på sjukhuset och kommer hit med ilfart och kastar sig ombord på maskinen som står med motorerna igång. Det sker alltid nattetid mellan 24:00 och 06:00. Många vet inte ens om att vi håller på med det. Vi är en liten, liten länk men vi är ändå en länk som får det här att funka, säger Johan Kalfas.
Eskilstuna flygplats läge gör den även till en populär plats för mellanlandningar för både ambulanshelikoptrar och polishelikoptrar som behöver tanka. En lastad ambulanshelikopter från Akademiska sjukhuset i Uppsala på väg till Göteborg kan till exempel behöva tanka i Eskilstuna. Polishelikoptrarna, som är stationerade på Arlanda, behöver ofta mellanlanda i Eskilstuna när de gör längre resor i landet.
– De har egna nycklar så att om de kommer nattetid kan de vara här i hallen och äta, dricka och vila. Sedan när de får en utryckning åker de härifrån tankade och klara, säger Johan Kalfas.
Det förekommer även att ambulanshelikoptrar landar på Djurgården alldeles nära Mälarsjukhuset om patienterna inte bedöms klara ambulansfärden på nio minuter från flygplatsen.
Eskilstuna flygplats trafikeras även av en mängd civila helikoptrar och flygplan. Flygplatsen har tillstånd för 25 000 civila flygrörelser per år. Snart kan de även få sällskap av militära helikoptrar och stridsflyg då flygplatsen ansökt om tillstånd för 1 200 militära flygrörelser per år. Flygplatsen är kommunalt ägd sedan 2006 och drivs av Eskilstuna logistik och etablering AB.