Hellevi blev uppringd av bedragare – vill varna andra

Hellevi MyllymÀki i Eskilstuna blev uppringd av en bedragare. Nu vill hon varna andra. "Hur har de samvete att lura mÀnniskor?", sÀger hon. Under den senaste veckan har flera personer i Eskilstuna drabbats av samma sak.

Hellevi MyllymÀki blev utsatt för ett försök till telefonbedrÀgeri. Hon lyckades undgÄ att bli lurad men vill nu varna andra. "Hur har de samvete att lura mÀnniskor?"

Hellevi MyllymÀki blev utsatt för ett försök till telefonbedrÀgeri. Hon lyckades undgÄ att bli lurad men vill nu varna andra. "Hur har de samvete att lura mÀnniskor?"

Foto: Alice StÄhle

Eskilstuna2023-07-06 17:30

Vid lunchtid pĂ„ onsdagen ringer telefonen hemma hos 75-Ă„riga Hellevi MyllymĂ€ki i Eskilstuna. En man pĂ„stĂ„r att han ringer frĂ„n Eskilstuna energi och miljö, EEM. Hon behöver byta ut sin elmĂ€tare, menar han. Eftersom mĂ€taren i Hellevis lĂ€genhetshus nyligen har bytts ut blir hon direkt misstĂ€nksam. DĂ„ försöker mannen med sitt nĂ€sta trick: Hellevi har betalat 2 000 kronor för mycket för elen i mars mĂ„nad och nu ska hon fĂ„ tillbaka pengarna.

– DĂ„ blev jag Ă€n mer misstĂ€nksam. Det Ă€r nĂ€stan hela min Ă„rsförbrukning av el, jag har aldrig betalat sĂ„ mycket för elen pĂ„ bara en mĂ„nad, sĂ€ger hon. 

DĂ€refter vill personen att Hellevi ska makulera alla tidigare elfakturor för att kunna fĂ„ tillbaka sina pengar – och för att göra det behöver hon ta fram sin bankdosa. 

– Det har jag hört att man aldrig ska göra, dĂ€rför lade jag pĂ„. Jag sjĂ€lv kan skratta Ă„t det, men det Ă€r mĂ„nga som gĂ„r pĂ„ det. Jag tycker synd om dem som blir lurade, sĂ€ger Hellevi.

Hellevi MyllymÀki blev utsatt för ett försök till telefonbedrÀgeri. Hon lyckades undgÄ att bli lurad men vill nu varna andra. "Hur har de samvete att lura mÀnniskor?"
Hellevi MyllymÀki blev utsatt för ett försök till telefonbedrÀgeri. Hon lyckades undgÄ att bli lurad men vill nu varna andra. "Hur har de samvete att lura mÀnniskor?"

Eskilstuna energi och miljö har under den senaste veckan fÄtt samtal frÄn flera kunder som upplevt samma sak som Hellevi. Linda Lönngren, gruppchef för kundservice pÄ EEM, berÀttar att om nÄgon Àr osÀker pÄ att den som ringer verkligen jobbar pÄ EEM kan man ta kontakt med kundtjÀnst och dubbelkolla.

– Om nĂ„gon ringer och utger sig för att ringa frĂ„n oss och vill att du ska logga in med BankID, avsluta samtalet direkt, vi anvĂ€nder inte det arbetssĂ€ttet vid felaktiga inbetalningar eller utbetalningar, vi ringer aldrig upp och ber dig att legitimera dig med BankID. Och lita inte pĂ„ den som ringer bara för att de har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan enkelt hitta personuppgifter pĂ„ nĂ€tet, sĂ€ger hon.

PÄ sin hemsida listar polisen tre tips för att undvika bedrÀgeri: lÀgg pÄ, logga inte in med bankdosa eller bank-ID och slutligen: lita inte pÄ den som ringer. Har du otur och ÀndÄ blir utsatt ska du kontakta din bank och ringa polisen pÄ 114 14.

Det Àr inte första gÄngen Hellevi MyllymÀki stöter pÄ lurendrejare i luren, sÄ hon Àr van vid att vara uppmÀrksam nÀr ett okÀnt nummer syns pÄ displayen. NÀr Eskilstuna-Kuriren frÄgar om hon sjÀlv har nÄgra tips kommer hon med samma rÄd som polisen:

– Alla Ă€r inte misstĂ€nksamma som jag sĂ„ mitt rĂ„d till alla Ă€r: lyssna ordentligt pĂ„ vad personen sĂ€ger. SĂ€ger de nĂ„got som lĂ„ter fel; lĂ€gg pĂ„ luren. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!