Hjärtsjuk fick vänta fem timmar – nu vill anhörig ha svar

Det är inte bara personalen på akutmottagningen som slagit larm bristande patientsäkerhet. Även patienter vill uppmärksamma landstingsledningen på situationen.

Eskilstuna2012-07-21 08:00

Efter Eskilstuna-Kurirens granskning av akutmottagningen på Mälarsjukhuset hörde en anhörig till en hjärtpatient av sig till tidningen. Hennes make sökte akut vård när han drabbades av hjärtbesvär.

I ett brev, som kvinnan skrev dagen efter besöket för två veckor sedan, berättar hon att maken blev sittande i tre timmar en söndags kväll innan han blev uppropad och undersökt av en sjuksköterska. Fem timmar efter att han anlänt till mottagningen fick han träffa en läkare - och kort därefter skickades han till hjärtintensiven. Sex timmars väntan totalt, konstaterar kvinnan. "Vill ni politiker ha det på det sättet?" avrundar hon sitt brev.

Åsa Kullgren (S), landstingsstyrelsens ordförande, säger att hon kan förstå den oro som många känner när de läser om situationen på akutmottagningen på Mälarsjukhuset.

Kommer du att göra något med anledning av de uppgifter som framkommit om läget på akuten de senaste dagarna?

– Nej, jag håller mig kontinuerligt informerad om läget på akutmottagningarna i länet. Vi tittar på framtidens hälso- och sjukvård för att ta ett helhetsgrepp över sjukvården, vilket inte har gjorts i landstinget Sörmland. Vi har en snedfördelning av vårdplatser i länet, och det kan vara en anledning till den frustration som finns hos personalen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om