Högtflygande planer för Eskilstuna flygplats

En av Sveriges största resebyråer visar seriöst intresse för att storsatsa på Eskilstuna flygplats. Enligt planerna ska flygplatsen byggas ut och börja trafikeras av passagerarflyg inom tre år. Satsningen skulle bland annat innebära 100 nya jobb på flygplatsen.

Eskilstuna2016-08-10 07:05

– Nu krokar kommunen arm med privata aktörer som har sett att här finns det potential för den här flygplatsen, säger Mikael Jonsson, vd för det kommunala bolaget Eskilstuna logistik och etablering AB som har ansvaret för flygplatsen.

Familjeägda Resevaruhuset AB är en av Sveriges största privatägda resebyråer. Företaget levererar resor till hela världen och har ett stort internationellt kontaktnät bestående av bland annat flygbolag, hotell och bussbolag.

Företaget har nu fått upp ögonen för Eskilstuna flygplats och vill titta närmare på möjligheterna att utveckla flygplatsen till en fullt utbyggd flygplats som ska hantera frakt, gods, passagerartrafik och privatflyg.

– Det här ligger helt i linje med vårt beslut om att transformera oss från traditionell resebyrå till att bli ett globalt reselogistikföretag. Vårt gemensamma arbete med projektplanen påbörjas efter sommarsemestrarna, säger Jonas Gustafson, vd för Resevaruhuset AB.

Resevaruhuset har tecknat en så kallad avsiktsförklaring med Eskilstuna logistik och etablering AB om att undersöka möjligheterna att bygga ut Eskilstuna flygplats.

En projektplan ska tas fram före årsskiftet. Om undersökningen visar att det finns förutsättningar för en utbyggnad kan parterna sedan sluta ett fullt avtal.

– Det här är ingen kommunal satsning. Tanken är att det ska vara privata aktörer här, säger Mikael Jonsson.

I dag kostar driften av flygplatsen sex miljoner kronor om året. Flygplatschef är sedan den 1 juni Mikael Nilsson som tidigare var chef för Västerås flygplats i 15 år. Flygplatsen har upphandlat driften av företaget European Air Cargo. På flygplatsen arbetar tre personer med bland annat flyginformation i tornet och underhåll av anläggningar. Flygplatsen används bland annat för fraktflyg, taxiflyg, ambulansflyg och privatflyg.

Om Resevaruhusets planer blir verklighet skulle det innebära en kraftig expansion och omstöpning av flygplatsens organisation.

– Efter sommarsemestrarna påbörjar vi projektplanen, men den kommer innefatta uppdatering av flygplatsen så som bana, terminalbyggnad, spårdragning med mera, säger Jonas Gustafson och fortsätter:

– Flygplatsens geografiska läge är oslagbart i alla hänseenden med tanke på att man kan dra in spår från Svealandsbanan. Det finns ingen annan flygplats så nära Stockholm som har de här möjligheterna att erbjuda logistikmässigt, vilket gör att det blir en högst intressant hub att utveckla i förhållande till kanske Skavsta och Västerås.

Jonas Gustafson menar att flygplatsen kan vara fullt utbyggd inom tre år. Han hävdar vidare att utbyggnaden skulle medföra att ytterligare 100 personer behöver anställas på flygplatsen. Som en spin off-effekt skulle det dessutom skapas mångdubbelt fler arbetstillfällen i Eskilstuna till följd av bland annat inflyttning och ökad handel, enligt Jonas Gustafson.

Han pekar på statistik över hur många som sysselsätts direkt eller indirekt av verksamheten på Arlanda flygplats och menar att när man skalar ner det till den nivå som planeras för Eskilstuna så innebär det 1 500 nya jobb i kommunen.

Vilka belopp är ni beredda att satsa på Eskilstuna flygplats?

– Självklart har vi tittat på detta men kan i nuläget inte fastställa en summa då vi ännu inte har påbörjat projektplanen.

Vad förväntar ni er att Eskilstuna logistik och etablering ska sköta när det gäller flygplatsen?

– Vi förväntar oss ett samarbete med det kommunala bolaget som vi påbörjat mycket bra och där vi fått stor samsyn på utvecklingen av flygplatsen. Projektplanen kommer givetvis reglera och föreslå ansvar och fördelning av ansvar samt vem gör vad, så i nu läget är det för tidigt att säga, säger Jonas Gustafson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om