Det var i slutet av julhelgen som Jeanette Skog i Eskilstuna kontrollerade sitt bankkonto. Plötsligt upptÀckte hon att pengar hade reserverats för köp hon inte sjÀlv hade gjort. Hon spÀrrade kortet och ringde spÀrrservice som kunde se att nÄgon okÀnd hade försökt att göra flera uttag tidigare samma dag. Av spÀrrservice fick hon mer hjÀlp och fick ocksÄ veta hur enkelt det Àr att komma över andras kortuppgifter. Dagen dÀrpÄ var Jeanette pÄ banken men efter besöket pÄ banken hade ÀndÄ drygt 10 000 kronor dragits frÄn kontot.
Nu har ytterligare ett par dagar förflutit och saker och ting har börjat ordna upp sig.
Jeanette har fÄtt ett nytt bankkort. Hennes dotter har köpt en liten behÄllare i plÄt till henne dÀr hon kan förvara sina kort skyddade. Och hon har fÄtt tillbaka pengarna frÄn banken och har kunnat betala rÀkningarna utan att riskera pÄminnelseavier eller dröjsmÄlsrÀntor.
â Jag kĂ€nner mig lite mer garderad nu. Nu tror vi pĂ„ det hĂ€r. Jag Ă€r fast övertygad om att det nya Ă„ret bara kan bli bĂ€ttre, sĂ€ger hon.
Det finns tips att tÀnka pÄ för att slippa kortbedrÀgeri.
PÄ Konsumenternas.se, ett samarbete mellan Konsumenternas Bank- och finansbyrÄ och Konsumenternas FörsÀkringsbyrÄ fÄr man tips:
KrÀv alltid tillbaka kortet direkt om du har betalat i en bar. Vid obevakade bensinstationer: inspektera kortlÀsaren och knappsatsen. Kolla saldot regelbundet, kontakta banken och polisanmÀl om du misstÀnker obehöriga uttag.