I dag lanserar Eskilstuna-Kuriren sin nya webbsatsning för prenumeranter. Det innebär att du fortsatt kommer kunna läsa rubriker och ingresser på vår förstasida gratis, men vissa artiklar kommer vara märkta med ett plus. Om man klickar på dem, behöver man vara prenumerant för att kunna logga in sig och läsa vidare. För dig som är prenumerant blir det smidigare att läsa Eskilstuna-Kuriren.
– Tanken är att man som prenumerant ska kunna ta del av vårt material när man vill, var man vill och hur man vill. Det kommer vara smidigt och enkelt att logga in med en och samma inloggning överallt för att ta del av våra nyheter, säger Jörgen Bröms som är EK-koncernens digitala utvecklingschef.
Dessutom kommer man till en prenumeration få totalt fyra digitala konton, så att tre till medlemmar i ens hushåll också kan läsa våra nyheter i exempelvis sina mobiler.
Elin Lindskog Pettersson är privatmarknadschef på Eskilstuna-Kuriren. Hon berättar att förändringen sker utifrån läsarnas förändrade läsvanor.
– Allt fler efterfrågar att kunna läsa allt vårt material digitalt. Den nya tekniken vinner allt fler anhängare och vi vill inte bara stilla se på utvecklingen utan vara en aktiv del av den, säger hon.
Jörgen Bröms tror att webbsatsningen kommer innebära en förbättring för prenumeranterna. De får mer på webben och i mobilen.
– I dag lägger vi bara ut en del av det som finns i papperstidningen på webben. Men nu ska allt vårt material läggas ut och finnas tillgängligt. Det är en service mot våra prenumeranter, och de betalar inte mer än i dag. De får mycket mer för pengarna, säger han.
Enligt chefredaktör Peo Wärring är satsningen också en rättvisefråga.
– Varför ska vissa människor betala för materialet medan andra kan läsa det gratis? Nu sätter vi våra prenumeranter i centrum och ger dem ett tydligt mervärde genom de nya digitala tjänsterna, säger han.
Vissa nyheter kommer fortfarande vara gratis att ta del av. Det handlar exempelvis om TT-nyheter och sportresultat, som ändå finns i andra nyhetskanaler.
– Men vill man läsa spelarnas och tränarens kommentarer, analysen, krönikan om matchen, ja, då får man betala. Men rent allmännyttig information, om exempelvis trafikolyckor och bränder, kommer vi att tillhandahålla gratis. Det är en journalistisk plikt, säger Jörgen Bröms.
Men varför har det då varit gratis så länge att läsa på webben? Enligt Elin Lindskog Pettersson är det för att det först nu känns naturligt att ta betalt.
– Vi har hittills inte haft så stor del av materialet ute digitalt att vi trott att kunderna varit villiga att betala för det. I dag läser fler och fler på nätet. Nu när vi utökar från att tidigare ha lagt ut bara en del av vad vi skriver till att lägga ut allt känns det naturligt att man behöver betala på samma sätt som när man får hem tidningen i brevlådan, säger hon.
– Vi har fått många frågor från betalande prenumeranter om varför vi lägger ut material gratis och det har varit svårt att motivera, det har inte varit logiskt. Vi måste givetvis få betalt för det arbete som görs, säger Peo Wärring.