I vissa kommuner bedöms de felaktiga utbetalningarna frĂ„n vĂ€lfĂ€rdssystemet ligga pĂ„ runt tio procent eller mer. Om sĂ„ Ă€r fallet i Eskilstuna Ă€r oklart â men inte osannolikt.
â För tio Ă„r sedan gick det inte att prata om bidragsbrott. Det rĂ„dde en ideologisk lĂ„sning pĂ„ sĂ„vĂ€l politiker- som tjĂ€nstemannanivĂ„. Nu har problemen blivit sĂ„ stora, samtidigt som tron pĂ„ att alla Ă€r lojala principerna kring vĂ€lfĂ€rdssystemet minskat, sĂ€ger Simon Brunner.
För att motverka det osunda utflödet av skattemedel har Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnÀmnden inrÀttat gruppen mot felaktiga utbetalningar, internt benÀmnd FUT-funktionen. Deras uppgift Àr att stötta och stÀrka kommunens bistÄndshandlÀggare, men ocksÄ att utreda misstÀnkta bidragsbrott samt hantera Äterkrav.
â Det finns sĂ„ klart enskilda undantag med desperata personer som Ă€r i trĂ€ngande behov av pengar, men majoriteten av de fall vi tittar pĂ„ ser inte ut sĂ„. Vi stöter regelbundet pĂ„ brottslingar som inte sĂ€llan har mycket mer pengar kvar vid mĂ„nadens slut Ă€n vad högutbildade och heltidsarbetande personer har.
Simon Brunner ger ett exempel pÄ ett skilt par dÀr kvinnan Àr sjukskriven sedan 2015 för psykiska besvÀr utan behandlingsplan. Hon har ett förstahandskontrakt pÄ fyrarummaren, som hon fick vid skilsmÀssan nÄgra Är tidigare och en hyra pÄ 9 560 kronor.
Gemensamt har de ett myndigt barn, 20 Är, folkbokförd pÄ en annan adress i samma omrÄde, men som i sjÀlva verket bor kvar hos mamma. TvÄ omyndiga barn som bor endast med mamman, enligt uppgifter lÀmnade till SocialtjÀnsten och FörsÀkringskassan.
Hon har ocksÄ tvÄ P-platser, som hon betalar 250 kronor vardera för i mÄnaden, men ingen bil registrerad pÄ sig.
Exmannen Àr folkbokförd pÄ annan adress och i egen lÀgenhet, men bor ocksÄ i sjÀlva verket hos exfrun och barnen. Han har förstahandskontrakt pÄ sin lÀgenhet, med en hyra pÄ 7 500 kronor. Han Àr ensam folkbokförd pÄ den adressen, men hyr ut lÀgenheten till fyra andra som betalar honom 5 000 kronor vardera.
Han arbetar deltid med stöd av Nystartjobb och betalar skatt, men han arbetar ocksÄ svart i lika stor omfattning. Det upplÀgget har rullat pÄ de senaste tio Ären. Han har inte försörjningsstöd och Àger en bil.
Kvinnans synliga inkomster bestĂ„r av 10 644 kronor i ekonomiskt bistĂ„nd, bostadsbidrag: 4 200 kronor, underhĂ„llsstöd: 3 296 kronor, barnbidrag och flerbarnstillĂ€gg: 2 650, myndiga barnet: 4 250 kronor i inneboende hyra och riksnorm, samt mannens deltidslön pĂ„ 11 000 kronor â gemensamt visar paret upp synliga inkomster pĂ„ 36 040 kronor.
Mannens svartarbete pÄ 10 000 kronor, uthyrning av parkering, 500 kronor och uthyrning av mannens lÀgenhet, 12 500 kronor genererar sammanlagt dolda inkomster pÄ 23 000 kronor.
Familjens reella mÄnadsinkomster uppgÄr till 59 040 kronor. Utgifter, inklusive hyra, mat, hygien, etc, uppskattas till 20 790 kronor. Kvar efter utgifter har det "skilda" paret 38 250 kronor.
â NĂ€r vi tittar pĂ„ olika fall sĂ„ Ă€r fabricerade skilsmĂ€ssor och separationer snarare regel Ă€n undantag, man bor och lever fortfarande ihop, och det möjliggörs dĂ„ det Ă€r sĂ„ enkelt att manipulera sina folkbokföringsuppgifter, sĂ€ger Simon Brunner och fortsĂ€tter:
â Fusk med försörjningsstöd finns i alla Eskilstunas bostadsomrĂ„den och tillskansas frĂ€mst för att kunna upprĂ€tthĂ„lla en vĂ€ldigt hög levnadsstandard.
FUT-enheten anmÀler löpande Àrenden till polisen nÀr utredningar visar uppsÄt till bidragsbrott, men lÄngt ifrÄn alla leder till fÀllande dom.
De senaste tvÄ Ären har över 50 polisanmÀlningar upprÀttats, totalt har sju personer fÀllts i domstol. FÀllande bidragsbrottsdomar leder ofta till villkorlig pÄföljd samt skadestÄnd, nÄgot som ger individen smÄ incitament till att sluta fuska.
â Det kan lĂ„ta lite nedslĂ„ende, men vi mĂ€rker att vĂ„rt arbete nĂ„r önskvĂ€rt resultat: Ett flertal individer har valt att flytta frĂ„n kommunen medan andra slutat att ansöka om ekonomiskt bistĂ„nd. Tuffare kontroller och fĂ€llande domar har trots allt ett starkt symbolvĂ€rde.
Han efterfrÄgar ett mer hÀlsosamt ifrÄgasÀttande frÄn myndighetspersoner och menar att mycket gÄr att göra i förebyggande syfte.
â SamhĂ€llet har under lĂ„ng tid inte ens sneglat pĂ„ de hĂ€r problemen. Det enda som kan vĂ€nda trenden Ă€r att kulturen Ă€ndras pĂ„ utbetalande enheter inom vĂ„ra vĂ€lfĂ€rdsmyndigheter.
Simon Brunner vill slÄ hÄl pÄ uppfattningen om att alla kriminella kommer frÄn en ekonomiskt utsatt bakgrund.
â Det Ă€r snarare sĂ„ att personen kommer frĂ„n en bakgrund som ser trasig ut, men dĂ€r denne i sjĂ€lva verket har ganska sĂ„ mycket pengar att röra sig med.
â Vi ser ofta att det finns en medveten strategi för att maximera sin inkomst och det uppnĂ„s oftast genom att personen fabricerar en utsatthet som inte finns. MĂ„nga vet precis vilken bild de ska mĂ„la upp för socialtjĂ€nsten och en del Ă€r jĂ€tteduktiga pĂ„ att spela en roll för manipulera handlĂ€ggaren.
De senaste Ären har han och kollegorna pÄ FUT-gruppen haft flera dragningar och workshops för bÄde politiker och handlÀggare som arbetar med ekonomiskt bistÄnd.
â Det har blivit en och annan aha-upplevelse. MĂ„nga blir bĂ„de chockade och överraskade nĂ€r vi till exempel gĂ„r igenom fuskares olika strategier för att lyckas manipulera en handlĂ€ggare. Det kan vara bra att komma ihĂ„g att inte alla som söker sig till socialtjĂ€nsten Ă€r socialt utsatta.
Simon Brunner anser att den stora besparingen ligger i att strypa utflödet av pengar redan innan de felaktigt betalas ut â istĂ€llet för att försöka ta tillbaka dem senare.
â DĂ€r har enheten för ekonomiskt bistĂ„nd blivit bĂ€ttre, men det finns sannolikt mer att hĂ€mta. Det finns fortfarande en naivitet som inte Ă€r passande i myndighetsutövningen och den försöker vi arbeta bort.
Det hÀr Àr den första delen av fem i vÄr artikelserie om vÀlfÀrdsbrottslighet i Eskilstuna.