När Konsum Triangeln och S:t Andreas kyrka byggdes på 1980-talet var tanken att skapa ett nytt stadsdelscentrum i Snopptorp. Det gemensamma torget som skulle binda samman miljön med planteringar, armaturer och annat har dock försvunnit under den senaste tioårsperioden.
Butiken och kyrkan anses ha ett kulturhistoriskt värde som helhetsmiljö och en årsring för det sena 1990-talets postmodernistiska arkitektur. Kyrkan är en särskilt värdefull byggnad som inte får förvanskas.
Butiksbyggnaden kan dock stå inför stora förändringar om den nya detaljplan, som på torsdagen antogs av samhällsbyggnadsnämnden, förverkligas. Det blir nu möjligt att bygga bostäder ovanpå matbutiken i form av flerbostadshus. Huset får vara tre-sex våningar. Ungefär 60 bostäder tillskapas. Bottenplan reserveras för handel.
– Jag tycker att det är bättre att bygga på höjden där det är lämpligt än att man tar ny mark i anspråk och det tycker jag man ska anamma på fler ställen. Det är bra markanvändning, säger Sarita Hotti (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Bebyggelsen mot hörnet vid rondellen ska variera i höjd och färg för att skapa ett lättare intryck.
– I den här detaljplanen har man verkligen tagit till sig av de olika höjderna som finns och att det inte ska bli som en vägg när man kommer i rondellen, säger Sarita Hotti.
– Jag tycker att detaljplanen är bra ur förtätningssynpunkt och jag tror att den kommer att tillföra nya värden i området.
Bygget på Triangelns tak kommer enligt detaljplanen att föregås av att det byggs en radhuslänga med fyra radhus samt ett lamellhus som placeras på den befintliga parkeringen och återvinningsstationen. Radhusen är i två våningar medan lamellhuset är tre-fyra våningar. Ungefär 20 bostäder tillskapas.
Den första etappen innebär att den befintliga parkeringsytan samnyttjas av livsmedelsbutiken och de nya bostäderna, totalt ca 17 parkeringsplatser. För radhusen anordnas parkering på respektive tomt. När det byggs flerbostadshus på butikens tak föreslås ett parkeringsdäck med cirka 24 parkeringsplatser. Det totala antalet parkeringsplatser kan minskas.
Fridhemsgatan kan enligt detaljplanen öppnas upp mot Stenkvistavägen. Över utfarten kan det byggas en lite bro där cyklister och gående kan passera.
Detaljplanen möjliggör även bygget av ett trygghetsboende bredvid S:t Andreas kyrka i ett punkthus i fem våningar med cirka 20-25 bostäder. Byggnaden görs något högre än kyrkans klocktorn. En förbindelsegång mellan trygghetsboendet och kyrkan planeras och gemensamma utrymmen för boendet planeras i kyrkans lokaler.
– Det är egentligen kyrkan som har drivit på detaljplanen eftersom de vill bygga ett trygghetsboende, säger Sarita Hotti.
Om man från Fridhemsgatan vid Konsumparkeringen följer den lilla stigen som går genom Thuleparken kommer man upp till Mariebergsgatan som ska förses med en vändplan. Enligt den nya detaljplanen ska den nedlagda förskolan på platsen rivas och ge plats åt två punkthus i åtta våningar. Ungefär 75-80 bostäder kommer att kunna tillskapas.
Kommunen avser att teckna exploateringsavtal med de exploatörer som berörs av detaljplanen, det vill säga Eskilstuna Kommunfastigheter AB, Henrik och Sven-Olof Fastigheter AB och Eskilstuna pastorat.
Detaljplanen träder i kraft i juli förutsatt att den inte överklagas.