Kan gapet mellan skolan och verkligheten minska?

Vad kan man göra för att minska gapet mellan skolan och verkligheten?Frågan försöker projektledaren Gabriella Mast-Weggeman på Mälardalens högskola besvara genom praktiska exempel.

Eskilstuna2016-12-09 04:05

Gabriella Mast-Weggeman leder projektet Entré-SME, som riktar sig till små och medelstora företag som är beredda att ta emot fullvuxna praktikanter.

Först ut i en planerad serie är Angelina Sundström som en dag i veckan hela hösten studerat och jobbat på revisionsbyrån Rådek i Eskilstuna.

Om två veckor gör hon sin sista dag på praktiken och känner den vanliga känslan av blandat vemod och stor tacksamhet.

– Jag skulle helst av allt vilja förlänga praktiken, men jag inser samtidigt att jag måste släppa fram nästa praktikanter.

Angelina Sundström är egentligen utbildad civilingenjör, men studerade vidare till forskare inom industriell ekonomi och jobbar i dag som lektor i företagsekonomi på Mälardalens högskola i Eskilstuna. Hon har bara gott att säga om projektet som gett henne en god inblick i hur dagens arbete på en revisionsbyrå ser ut.

Handledare på Rådek har Annika Westlin och vd:n på företaget, Johan Rudengren som pekar på en verklighet som kan vara ganska krass:

– Vi måste ha kundersättningsperspektivet i fokus hela tiden, vi har kanske inte riktigt tid att brottas med ideologiska funderingar och tvingas lägga fram en nota till kunden som är 15 000 dyrare än den förra på grund av att vi fokuserat på fel saker en hel förmiddag. Den kunden säger med största säkerhet tack och hej och vänder sig till en annan firma.

Vad man från högskolans sida hoppas få till är en ny dörr mellan skola och företag, där det är lika naturligt att man får ut lärare på praktik och att man får in företagsrepresentanter som kommer att erbjuda föreläsningar på skolan.

– För oss på skolorna handlar det om att våga lämna komfortzonen, och ta in nya perspektiv, säger Gabriella Mast-Weggeman. Men lika viktigt är förstås att få fler företag som kommer in på skolan och berättar om just sina utmaningar.

Men har företagen verkligen tid med det?

– Det måste vi ha, slår Johan Rudengren fast. Det handlar om vår framtid också, vi måste hitta vägar så vi kan värva morgondagens personal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om