Nu sänker kedjan priset på massor av varor

Från 30 mars till sista april sänkte butikskedjan priset på all frukt och alla grönsaker med 12 procent. Den 8 maj startar den nya kampanjen där priset på vissa varor sänks så mycket som med 30 procent.

"Det här är en kampanj. Som för övriga kampanjer så gäller prissänkningarna under en viss period", förklarar Therese Knapp, pressekreterare på Coop.

"Det här är en kampanj. Som för övriga kampanjer så gäller prissänkningarna under en viss period", förklarar Therese Knapp, pressekreterare på Coop.

Foto: Niklas Holm / Coop

Eskilstuna2023-05-07 17:49

Från 8 maj till 30 juni kommer ett 100-tal varor i Coops butiker att ha sänkt pris för sina medlemmar.

– Vi sänker priset från 10 upp till 30 procent beroende på vilken vara det gäller, snittsänkningen ligger på 20-25 procent, berättar Therese Knapp, pressekreterare på Coop, och tillägger:

– Det handlar om produkter som smör, kycklingfilé, såser, pasta, bröd, vetemjöl, fisk, flingor och krossade tomater.

undefined
Coop:s nästa medlemskampanj startar den 8 maj, då ska cirka 100 varor prissänkas fram till den 30 juni.

Hon beskriver det senaste 1,5 året som exceptionellt med stora kostnadsökningar för alla i samhället och kostnadsökningar i hela ledet från jordbruk till butik, som påverkat matpriserna.

– Vi arbetar hela tiden med att sänka priserna när vi kan. När våra leverantörer aviserar kostnadsminskningar minskar våra inköpspriser och vi kan sänka priset för konsumenterna. Sådana prissänkningar syns redan i butikerna inom till exempel mejeri och bröd.

Det handlar om cirka 100 varor inom flera olika varugrupper och erbjudandet gäller enbart för medlemmar.

– Av dessa är cirka tio varor inom frukt och grönt. Varorna inom frukt och grönt kommer variera från vecka till vecka, det är en produktkategori där priserna rör sig ofta.

undefined
Therese Knapp, pressekreterare på Coop.

Kommer alla övriga varor finnas tillgängliga till nedsatt pris samtidigt?

– Det här är en kampanj. Som för övriga kampanjer så gäller prissänkningarna under en viss period. De kommer att vara desamma under först fyra veckor och därefter fyra veckor till med nya varor, förklarar Therese Knapp och fortsätter:

– Prissänkningen kommer att vara på varor inom våra egna varumärken, Coop, Änglamark och Xtra, en kategori där vi snabbare kan påverka prissättningen eftersom vi själva upphandlar dessa varor.

Kampanjen gäller i samtliga Coop-butiker och Stora Coop och gäller för Coop:s cirka 3,8 miljoner medlemmar.

undefined
Coop startar en ny kampanj den 8 maj fram till den 30 juni där cirka 100 varor kommer att sänkas någon gång under denna tid.

– För medlemmar och kunder kommer det vara tydligt vilka varor som är rabatterade. Rabatten kommer synas direkt på priset på skylten och det kommer på kvittot framgå hur mycket rabatt kunden erhållit mot ordinarie pris.

Kan du nämna någon eller några specifika varor ni sänker priset på?

– Vi redovisar inte en lista på vilka varor det gäller av konkurrensskäl. Men vi visar gärna våra kunder i butik var varorna finns och vilka de är. En hel del av varorna kommer också synas i reklamen på olika sätt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!