Stora korsningen ska byggas om till cirkulationsplats

För drygt 40 år sedan ersattes rondellen av trafikljus vid Intagsplan. Nu är cirkulationsplatsen på väg tillbaka. "Vi måste säkra korsningen för oskyddade trafikanter", säger Ivan Andic på Trafikverket.

Trafiken är ofta intensiv i korsningen mellan Carlavägen och Intagsgatan. Nu ska korsningen byggas om till cirkulationsplats.

Trafiken är ofta intensiv i korsningen mellan Carlavägen och Intagsgatan. Nu ska korsningen byggas om till cirkulationsplats.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2024-09-14 12:22

Nyheten i korthet

  • En stor korsning vid Djurgården i Eskilstuna, som regleras av trafikljus, ska byggas om till cirkulationsplats för att öka trafiksäkerheten.
  • Kommunen och Trafikverket har kommit överens om ett medfinansieringsavtal för projektet, som är en del av "Genomfart Eskilstuna", vilket involverar fler åtgärder längs väg 53.

Vem har inte stått och väntat vid rödljusen i korsningen Intagsgatan/Carlavägen vid Djurgården? Det är en av de största korsningarna i Eskilstuna som fortfarande regleras med trafikljus.

Nostalgiker i den äldre generationen har ofta uttryckt en längtan tillbaka till tiden då korsningen bestod av en cirkulationsplats. Och nu är det på gång.

Kommunen har ingått ett medfinansieringsavtal med Trafikverket om att bygga om korsningen till en oval cirkulationsplats med enkla körfält.

Projektet är en del av "Genomfart Eskilstuna" som innefattar fler åtgärder längs väg 53 genom stan, bland annat utbyggnaden av cirkulationsplatsen vid Idunplan, som tidningen berättat om tidigare.

– Hela projektet med väg 53 är ett samarbete med Trafikverket. De bygger allting, men vi är med och betalar, säger Anders Enesved, chef för projektenheten på kommunens samhällsbyggnadsförvaltning.

undefined
Anders Enesved, chef för samhälsbyggnadsförvaltningens projektenhet.
undefined
Den gamla cirkulationsplatsen vid Intagsplan försvann enligt obekräftade uppgifter i april 1982. Den här bilden togs någon gång mellan 1949, då vattentornet i bakgrunden byggdes, och 1967, då Sverige gick över till högertrafik.
undefined
I korsningen Carlavägen/Intagsgatan ska trafikljusen försvinna och ersättas av en cirkulationsplats.

Korsningen har identifierats som en problempunkt i utredningar som Trafikverket gjort tillsammans med kommunen. Målet med ombyggnationen är att öka trafiksäkerheten och tillgängligheten för samtliga trafikanter, förklarar Ivan Andic, enhetschef för infrastrukturplanering väg på Trafikverket.

– Trafikljusen som finns i dag är inte en trafiksäkerhetsåtgärd, utan snarare en framkomlighetsåtgärd. Vi måste säkra korsningen för oskyddade trafikanter – gångare och cyklister. Vi vill få ner hastigheten till 30 kilometer i timmen i korsningen.

undefined
Ivan Andic, enhetschef för infrastrukturplanering väg på Trafikverket.

När nu medfinansieringsavtalet är påskrivet, väntar Trafikverkets arbete med att ta fram en vägplan. Ett arbete som väntas kosta 8 miljoner, varav kommunen står för hälften. Kostnaden kan dock komma att dra iväg. "Kostnadsuppskattningen är preliminär och bygger på erfarenhet från kalkyler i andra liknande projekt. De faktiska kostnaderna kan därför komma att förändras ..." står det i avtalet.

undefined
Förmiddagstrafiken är måttlig, men morgnar och eftermiddagar bildas långa köer när trafikljusen slår om till rött vid Intagsplan.

Men det innebär inte att andra kommunala projekt kan behöva stryka på foten, menar Anders Enesved. Enligt honom är pengarna inga problem.

– Det här projektet har funnits med i planeringen i många år, vi har 35 miljoner i budgeten för 53:an.

När vägplanen är klar ska ett nytt avtal skrivas, gällande projektering och produktion, vilket kommer att kosta ytterligare miljoner. Det dröjer innan spaden kan sättas i marken.

– Projektering kan ta lång tid, så tidigast 2027, kanske senare, säger Anders Enesved.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!