Vem har inte stått och väntat vid rödljusen i korsningen Intagsgatan/Carlavägen vid Djurgården? Det är en av de största korsningarna i Eskilstuna som fortfarande regleras med trafikljus.
Nostalgiker i den äldre generationen har ofta uttryckt en längtan tillbaka till tiden då korsningen bestod av en cirkulationsplats. Och nu är det på gång.
Kommunen har ingått ett medfinansieringsavtal med Trafikverket om att bygga om korsningen till en oval cirkulationsplats med enkla körfält.
Projektet är en del av "Genomfart Eskilstuna" som innefattar fler åtgärder längs väg 53 genom stan, bland annat utbyggnaden av cirkulationsplatsen vid Idunplan, som tidningen berättat om tidigare.
– Hela projektet med väg 53 är ett samarbete med Trafikverket. De bygger allting, men vi är med och betalar, säger Anders Enesved, chef för projektenheten på kommunens samhällsbyggnadsförvaltning.
Korsningen har identifierats som en problempunkt i utredningar som Trafikverket gjort tillsammans med kommunen. Målet med ombyggnationen är att öka trafiksäkerheten och tillgängligheten för samtliga trafikanter, förklarar Ivan Andic, enhetschef för infrastrukturplanering väg på Trafikverket.
– Trafikljusen som finns i dag är inte en trafiksäkerhetsåtgärd, utan snarare en framkomlighetsåtgärd. Vi måste säkra korsningen för oskyddade trafikanter – gångare och cyklister. Vi vill få ner hastigheten till 30 kilometer i timmen i korsningen.
När nu medfinansieringsavtalet är påskrivet, väntar Trafikverkets arbete med att ta fram en vägplan. Ett arbete som väntas kosta 8 miljoner, varav kommunen står för hälften. Kostnaden kan dock komma att dra iväg. "Kostnadsuppskattningen är preliminär och bygger på erfarenhet från kalkyler i andra liknande projekt. De faktiska kostnaderna kan därför komma att förändras ..." står det i avtalet.
Men det innebär inte att andra kommunala projekt kan behöva stryka på foten, menar Anders Enesved. Enligt honom är pengarna inga problem.
– Det här projektet har funnits med i planeringen i många år, vi har 35 miljoner i budgeten för 53:an.
När vägplanen är klar ska ett nytt avtal skrivas, gällande projektering och produktion, vilket kommer att kosta ytterligare miljoner. Det dröjer innan spaden kan sättas i marken.
– Projektering kan ta lång tid, så tidigast 2027, kanske senare, säger Anders Enesved.