Kommunalråd tillbakavisar trafikkritik från oppositionsråd

Kommunalrådet Magnus Johansson (MP) har fått ta emot en del kritik när trafiksituationen i Eskilstuna debatterats de senaste dagarna.
Johansson tillbakavisar en del. Men han kan också tänka sig oväntade lösningar.

Eskilstuna2013-12-29 19:00

Efter Jimmy Janssons presskonferens i fredags, och Jari Puustinens inlägg i lördags, har många läsare velat delge sin mening om orsakerna till bilköerna – och förslag på lösningar.

En läsare, Magnus, menar att försöket att få människor att välja miljövänliga transportsätt har misslyckats: "Under mer än tio års tid har man gjort vad man kan för att försvåra för biltrafiken i Eskilstuna. Syftet har varit att man trott att man ska kunna få människor att cykla och gå, samt åka kollektivt. Det är ju bara det att bussarna sitter ju också fast i samma köer".

Flera pekar på att enkelfiliga vägar, som tidigare var tvåfiliga, skapat flaskhalsar i stadstrafiken.

Heidi skriver: "Man har dragit ihop dubbelfilerna till enkelfiler in mot centrum = stopp. Hade man haft kvar dubbelfiler på bl.a Hamngatan och Västergatan så hade genomströmningen varit bättre eftersom man kan planera sin färd långt tidigare genom att ligga i rätt fil".

Leif ifrågasätter förslaget med särskilda bussfiler, som både oppositionsrådet Jari Puustinen (M) och Jimmy Jansson (S), framkastat: "Hur ska man få plats med busfiler, när man smalnat av alla gator/vägar?".

Magnus Johansson som är ordförande i stadsbyggnadsnämnden försvarar vissa förändringar som gjorts under de senaste åren.

— Midjor vid busshållplatser handlar om att barnens säkerhet har fått större genomslag, säger han. Många tycker att de här midjorna är jobbiga eftersom det blir stopp också för övrig trafik när bussen stannar.

Bakgrunden till åtgärden är, enligt Magnus Johansson, att nationella studier visat att många, ofta barn, som kliver av bussen sedan korsar vägen framför bussen. Kommer det då omkörande bil är risken stor att personen blir påkörd.

— Det här är något som samtliga partier stått bakom, säger han.

Samtidigt pekar han på att vissa åtgärder som gjordes innan nuvarande majoritet tillträdde behöver ses över och rättas till. Det gäller till exempel ombyggnaden till enkelfiler på flera gator.

— På en del ställen behöver man kanske tänka om, till exempel på Nybron, Västergatan och Torshällavägen. Där behöver vi sannolikt bygga om.

Det skulle enligt Magnus Johansson öppna för att förverkliga tankarna på bussfiler, något som han liksom Jimmy Jansson och Jari Puustinen ser som en bra idé.

— Här ligger Eskilstuna efter många andra städer.

Magnus Johansson påtalar också att det alltid blir diskussioner när utrymmen som tidigare varit reserverade för biltrafik tas in anspråk av andra verksamheter. Som exempel nämner han Nybrogatan. När den gjordes om till gång- och cykelgata var det många som protesterade.

— Men i dag är det svårt att blunda för det positiva som hänt med uteserveringar, butiker och gym, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om