– Ska människor kunna bo och arbeta i Mälardalen måste vi ha tillförlitlig tågtrafik, och där spelar tågdepån och därmed underhållet stor roll, säger kommunalrådet Magnus Johansson (MP).
– Förläggs depån till Eskilstuna innebär det också arbetstillfällen.
Enligt en grov uppskattning handlar det om mellan 50 och 100 jobb.
Länen runt Stockholm satsar genom det gemensamma bolaget Mälab på att bygga upp ett nytt regionalt tågsystem. Inför 2017 när Citybanan är klar och framtidens Mälardalstrafik kan komma i gång ska mellan 42 och 47 nya tågset köpas in, varav Sörmlands kommuner finansierar 20.
Dessa nya Mälardalståg ska servas någonstans. Eskilstuna och Örebro är hårda konkurrenter om etableringen av en huvuddepå för service och underhåll av tågen.
Som det ser ut i dag har Örebro ett visst försprång eftersom kommunen pekats ut som lämplig i ett förslag som konsultföretaget Ramböll tagit fram på uppdrag av Mälab.
Men det finns också beslut på att en placering i Gredby ska utredas.
– Vår bedömning är att Eskilstuna är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ, säger Magnus Johansson.
Han hänvisar bland annat till att Gredby, till skillnad mot det aktuella området i Örebro, redan har en detaljplan som medger aktuell verksamhet. I Gredby finns dessutom befintliga byggnader som kan tas i bruk, och som endast behöver kompletteras.
– Som vi ser det är Eskilstuna det billigaste alternativet, vilket i sin tur påverkar priser och kvalitet.
Kommunstyrelsen beslutade i går att inleda förhandlingar om att köpa mark vid Gredby bangård för ändamålet. Marken ägs i dag av Trafikverket, Train Alliance och Green Cargo.
– Det vi gör nu är att sondera terrängen för ett eventuellt köp, säger Magnus Johansson. Att ha full rådighet över området är en viktig kvalitetsaspekt.