â Vi Ă€r medvetna om problemen och det ser ut sĂ„ hĂ€r pĂ„ flera hĂ„ll i lĂ€net, och i landet. Det Ă€r inget isolerat till Eskilstuna.
Det sÀger Elin Johansson som Àr kommunpolis i Eskilstuna. FrÄn polisens hÄll arbetar man aktivt med frÄgan.
â Vi har riktade insatser mot problemet och försöker implementera det i det vardagliga brottsförebyggande arbetet. Bland annat att vi och bilinspektörer informerar om vad det Ă€r som gĂ€ller. Sedan har vi Ă€ven en dialog med ungdomarna som ofta uttrycker att de saknar ett stĂ€lle att vara pĂ„, sĂ€ger Elin Johansson och fortsĂ€tter:
â Det viktigaste Ă€r dialogen med ungdomarna. Vi förstĂ„r att de vill ha ett stĂ€lle att vara pĂ„ men det Ă€r ingenting vi pĂ„ polisen kan ordna. Men vi har framfört deras önskemĂ„l till kommunen.
NÀr det gÀller rapportering sÄ har polisen en lagstiftning att jobba efter nÀr det kommer till a-traktorer som buskör och spelar hög musik berÀttar Elin Johansson.
â Vi har nĂ„got som heter onödigt störande körning, nĂ€r de gasar och sladdar. Vi har förargelsevĂ€ckande beteende, nĂ€r de spelar hög musik. Det kan Ă€ven handla om nedskrĂ€pning, om skadegörelse men Ă€ven olovlig körning och olika typer av fordonsbrister. Men vi försöker lĂ€gga vikt pĂ„ det brottsförebyggande.
I samband med att det började bli problematiskt vid en av parkeringarna pÄ Tuna park upprÀttades en sÄ kallas DAP, en dokumentation av problembild.
â NĂ€r vi upprĂ€ttade den hĂ€r DAP:en var Tuna park med, boende i omrĂ„det var med, ungdomarna var med. Vi försöker kartlĂ€gga helt enkelt. Jag har Ă€ven haft en dialog med rektorn pĂ„ Skogstorpsskolan och Ă€ven skolan jobbar mot det hĂ€r, sĂ€ger Elin Johansson och fortsĂ€tter:
â Vi har ocksĂ„ en god samverkan med Eskilstuna kommun i den hĂ€r frĂ„gan och har gemensamt frĂ„n kommunen och Polismyndigheten skickat ut brev till vĂ„rdnadshavare genom plattformen V-klass som anvĂ€nds i skolorna. Vi försöker vĂ€nda oss till vĂ„rdnadshavare och trycka pĂ„ det hĂ€r med förĂ€ldraansvar, som Ă€r en stor del i arbetet. Vi mĂ„ste hjĂ€lpas Ă„t tillsammans.
För det Àr dÀr hon ser att lösningen ligger.
â Jag tror att lösningen, den ligger inte pĂ„ en enskild myndighet, organisation eller kommun. Utan att det hĂ€r Ă€r nĂ„gonting vi mĂ„ste göra i samverkan. Det handlar om att vi alla mĂ„ste hjĂ€lpas Ă„t, och Ă„terigen trycka pĂ„ förĂ€ldraansvaret. Att man pratar med sin ungdom om vad det Ă€r som gĂ€ller. Det handlar dels om trafiksĂ€kerhet men det handlar ocksĂ„ om att de begĂ„r en hel del brott.
â Det viktigaste vi mĂ„ste fokusera pĂ„ Ă€r ju det brottsförebyggande och samverkan kring det hĂ€r. Det handlar inte om att vi vill bötfĂ€lla ungdomarna, vi vill att ungdomarna ska ha en meningsfull fritid, vi vill att ungdomarna ska kunna köra runt i sina a-traktorer pĂ„ ett trafiksĂ€kert sĂ€tt utan att störa.
Hon ser Àven gÀrna att regelverket kring a-traktorer ses över. Det Àr nÀmligen skrivet för en helt annan tid.
â NĂ€r det skrevs var det anpassat för att ungdomar skulle kunna hjĂ€lpa till i lantbruket, att a-traktorn skulle vara ett dragfordon. Men i dag Ă€r det snarare ett transportmedel för ungdomar och hĂ€r krockar det ju lite. SĂ„ det Ă€r viktigt att politiker tittar över regelverket, det gĂ€ller ju trafiksĂ€kerhet.