Kompetensutveckling ska ge ökad tillväxt

Många småföretag prioriterar inte kompetensutveckling i den utsträckning som de skulle behöva. För att råda bot på det har projektet Making space for growth dragits igång.

Eskilstuna2016-05-09 10:10

– Det riktar sig till solo- och mikroföretag med 1-9 anställda. Målet är att ha 50 företag och 200 individer i projektet, säger projektledaren Maria Lönnerek vid Munktell Science Park.

– Företag i den storleken prioriterar ofta inte kompetensutveckling även om de behöver det. De har kanske inte tid att kompetensutveckla sig. Här erbjuder vi dem den unika möjligheten. Det kostar inte så mycket mer än deras tid.

Making Space for Growth är ett samarbetsprojekt mellan Create Business Incubator Mälardalen, Strängnäs Business Park och Munktell Science Park.

– Vi vill ge förutsättningar för företagen att nå sin utvecklingspotential genom att erbjuda dem både stöd och utbildningar, säger Maria Lönnerek.

Munktell Science Park, som är projektägare, har beviljats 8,3 miljoner kronor i ESF-medel från Europeiska socialfonden för kompetensutveckling inom affärsutveckling av solo- och mikroföretag.

– Ny kompetens är avgörande för att få tillväxt i företaget. Vi kommer också att jobba med mångfald och jämställdhetsfrågor i förhoppning om att kunna bredda rekryteringsbasen, säger Maria Lönnerek.

Det treåriga projektet startade den 1 januari. I projektet görs en kompetensanalys på respektive individ och dess företag.

– Det är unikt för varje person och företag för att det ska leda till tillväxt i företaget.

Den 8 mars ägde den första träffen rum när Tillväxtdagen arrangerades på Munktell Science Park i Eskilstuna. Sammanlagt kommer fyra tillväxtdagar att anordnas.

Varje individ får ungefär 50 utbildningstimmar i projektet. Det kan till exempel bli aktuellt med utbildningar inom marknadsföring, styrelsearbete och ekonomi.

Maria Lönnerek menar att samverkan även kan leda till nya affärsmöjligheter.

– När företag träffar varandra på ett sätt som de inte gör i vanliga fall uppstår det nya affärsmöjligheter. De hittar kopplingar. Redan på tillväxtdagen var det två företag, som aldrig hade träffats tidigare, som hittade affärsmöjligheter tillsammans. Det är precis det vi vill uppnå. Vi vill också uppnå att företagarna anställer.

En av deltagarna i projektet är Johanna Söderström, grundare av Operose AB som skapar arbetskläder för kvinnor,

– Jag blev erbjuden. Jag blev kontaktad av dem och tyckte att det lät som ett ypperligt tillfälle att få lite utbildning. Det är så lätt att man sitter och tror att man vet vilken kompetens man saknar och vad man kan, men här känns det som att man får upp ögonen för andra saker som man kanske kan utbilda sig i.

Vad har du för förväntningar på det här projektet?

– Att jag ska komma ut som en bättre företagare. Kanske knyta lite kontakter också.

Är det någon speciell utbildning som du tror att du skulle kunna ha nytta av?

– Vi har ju bara fått komma med lite önskemål om vilket område som vi känner att vi kan utveckla. För min del skulle jag gärna vilja få lite mer ekonomistyrning till exempel. Det är väl det som jag skulle ha mest nytta av.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om