Coops butiker i Eskilstuna – Forum i Tuna Park, Konsum Triangeln vid Stenkvistavägen samt Coop vid Sveaplan utgör tre av de totalt 655 Coop-butiker i Sverige som ska byta skepnad. För Triangeln finns ett beviljat bygglov "för utvändig ändring av affärshus". Bygglovsprövningen gäller byte av den ljusrosa fasadfärgen samt skyltarna som ska bli – bruna.
Den bruna färgen ingår i ett nytt nationellt koncept och gäller bara utvändigt, som på fasader och bakgrunder till det fortsatt gröna varumärket.
Varför just brunt?
– Det blir jordbrunt och ska återspegla våra kärnvärden, naturen, naturlig mat och så vidare. Skyltarna ska också bli tydligare och modernare är det tänkt, säger Martin Runkvist, projektchef på Coop.
Coop äger inte alla de butiker de verkar i. Således ingår det i uppdraget att övertyga en del fastighetsägare om att brun är en fin fasadfärg.
– Vi kommer inte att kunna måla om alla fastigheter. Ibland delar vi utrymme med andra aktörer i externa köpcentrum där alla kanske inte vill byta färg. Då byter vi bara skyltar. Men kring Triangeln är vi överens. Butiken har några år på nacken och där behövs det en uppfräschning. Butiken ska även moderniseras invändigt, det blir en totalöversyn, säger Runkvist.
Konsum Triangeln blir en av de första i landet att bli brun. Fyra butiker i Skåne samt åtta i Stockholmsområdet har dock genomgått kulöra förändringen.
– Investeringsbeslutet för Eskilstuna är inte taget men förändringen ska genomföras i år. Målsättningen är att vi ska vara färdiga runt halvårsskiftet, säger Martin Runkvist.
Hur mycket pengar Coop väntas satsa på färgskiftet är ännu hemligt.
– Jag vill inte uttala mig om några siffror. Och det är inte bara en estetisk förändring, den ska även förbättra kundupplevelsen.
Coop Forums butik i Tuna Park blir troligtvis inte brun.
– Omfattningar runt entréer och byte skyltar styr vi mer över själva men jag tror inte att fasaden blir brun.
Vad säger du till dem som anser att Konsum ska vara blått och vitt, möjligtvis grönt?
– Nu har vi beslutat oss för brunt. Det är ett koncept som vi tror ska tilltala flertalet av våra kunder, vilket kund- och medlemsundersökningar också visar. Men givetvis finns det några som tycker annorlunda. Det kommer man aldrig i från, säger Martin Runkvist.
Torshällas/Eskilstunas meste Konsumkassesamlare Walter Kurtsson, Peter Torséns fiktive figur, klär sig bara i brunt.
Vad säger Walter om färgskiftet?
– Skojar du, vadå, är det sant!? Då säger jag bara äntligen, vilken lyckokänsla, en mycket glad nyhet. Brunt är den ultimata färgen. Blandar du all mat i en mixer så blir det, just det, brunt.
Peter Torsén är mer skeptisk.
– Väldigt oväntat. Om det här är sant måste jag uppdatera min Facebooksida och göra om loggan i brunt.