Konsumentverket om Fun cruises: "Kontakta kronofogden"

Det Àr inte bara Johanna Achtman som har problem med Fun cruises, företaget bakom studentkryssningarna. Efter flera anmÀlningar till Konsumentverket öppnades ett tillsynsÀrende och nu ger deras jurist Maja Lindstrand tips pÄ hur pengarna kan krÀvas tillbaka, genom kronofogden.

Maja Lindstrand, jurist pÄ Konsumentverket, rÄder studenterna Johanna Achtman och kompisen Beata Edetun Lahtinen att kontakta Kronofogden för ett betalningsförelÀggande mot Fun cruises.

Maja Lindstrand, jurist pÄ Konsumentverket, rÄder studenterna Johanna Achtman och kompisen Beata Edetun Lahtinen att kontakta Kronofogden för ett betalningsförelÀggande mot Fun cruises.

Foto: Fun cruises / Privat / Öyvind Lund, Konsumentverket

Eskilstuna2020-10-16 05:56

Den 24 mars fick Konsumentverket in den första anmÀlan mot studentkryssningarnas arrangör Fun cruises. Efter att ett par anmÀlningar till strax dök upp ansÄg de att ett tillsynsÀrende behövde öppnas.

– DĂ„ det hĂ€r har drabbat mĂ„nga studenter och handlar om större summor öppnade vi ett tillsynsĂ€rende om Ă„terbetalning mot Fun cruises i april i Ă„r. DĂ„ hette bolaget bakom studentkryssningarna B2 group international AB, sĂ€ger Maja Lindstrand, jurist pĂ„ Konsumentverket. 

I dag heter företaget Studentresor i Sverige AB.

Allt som allt har Konsumentverket fÄtt in sju anmÀlningar mot Fun cruises i Är. PÄ grund av alla anmÀlningar har myndigheten haft ögonen pÄ bolaget.

– I april skrev vi till Fun cruises att deras resor Ă€r paketresor och lyder under paketreselagen. Detta innebĂ€r med andra ord att studenterna har rĂ€tt till att fĂ„ tillbaka hela beloppet de har betalat för resan.

Konsumentverket fick i slutet av april svar frÄn de ansvariga studentkryssningsarrangörerna.

– DĂ„ företaget delade vĂ„r bedömning att det Ă€r paketresor skulle de följa paketreselagens bestĂ€mmelser och betala tillbaka studenternas pengar. I och med detta avslutade vi Ă€rendet i mitten av maj, förklarar Maja Lindstrand.

undefined
Maja Lindstrand, jurist pÄ Konsumentverket.

Men det slutar inte dÀr. Konsumentverket har haft koll pÄ bolaget sedan dess dÄ det visat sig att Fun cruises har tagit ut en hanteringsavgift för att Äterbetala studenternas pengar.

– Det hĂ€r lĂ„ter givetvis inte heller bra, men vi har inte inlett nĂ„gon tillsyn pĂ„ detta, Ă€n sĂ„ lĂ€nge.

Sju anmÀlningar har inkommit till Konsumentverket, men betydligt fler har hört av sig till myndighetens vÀgledande tjÀnst HallÄ konsument.

– 47 personer har kontaktat HallĂ„ konsument, mellan den 1 april och den 23 september, med Ă€renden gĂ€llande Fun cruises.

Hur ska de som fÄtt rÀtt hos ARN, AllmÀnna reklamationsnÀmnden, gÄ vidare mot Fun cruises?

– Som konsument ska man dĂ„ kontakta Kronofogden för ett betalningsförelĂ€ggande. Det kostar att göra det, men man kan krĂ€va att företaget i sĂ„ fall ska betala, konstaterar Maja Lindstrand och avslutar:

– Man kan ocksĂ„ ansöka om ett KO-bitrĂ€de, pĂ„ Konsumentverkets webbsida, som kan gĂ„ in som jurist i fallet. Men det Ă€r mycket ovanligt att det beviljas.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!