Under 2015 kostade skadegörelsen i formen av krossade glasrutor ungefär 50 000 kronor i Eskilstuna.
I fjol var skattebetalarnas kostnader uppe i exakt det dubbla - 100 000 kronor.
En liknande ökning såg även företaget JC Decaux, som ansvarar för alla de busskurer med reklam och annonser. Under 2015 krossades och ersattes 56 glasrutor till en kostnad av 168 000 kronor, i fjol krossades och ersattes 95 rutor till en kostnad av 285 000 kronor.
De busskurer, eller väderskydd, som är värst utsatta i Eskilstuna återfinns i Lagersberg och i Stenby, men även busskurerna längs med Skogstorpsvägen får regelbundet sin beskärda del av skadegörelsen, och på flera platser har man redan experimenterat en del med en slags plastfilm som håller ihop och förstärker glaset.
– Man får ligga i ganska mycket om man ska lyckas slå hål på det glaset, säger Linda Nilsson, som är verksamhetschef på kommunens gatuavdelning. Om man ändå lyckas så sitter glassplittret kvar i plastfilmen och sprids inte ut på marken lika mycket.
Men man diskuterar även andra åtgärder som exempelvis andra typer av glas, och man sneglar även på andra slags lösningar i andra städer. Bland annat finns det satsningar på att skapa en helt ny typ av busskurer i korténplåt.
På företaget JC Decaux kan man mycket väl tänka sig att sätta upp en skylt som helt sonika förklarar att ingen reparation alls utförs på tre månader.
– Vad ska vi göra när en busskur knappt ens hinner bli reparerad innan den slås sönder på nytt, säger Rickard Wendel, etablerare på JC Decaux.
Metoden har prövats på flera andra håll och med ganska god effekt.
Linda Nilsson på Eskilstuna kommun är inte riktigt överens på den här punkten. Hon kan och vill inte bortse från trygghetsaspekten och signalerna en sönderslagen busskur sänder.
Rickard Wendel menar å sin sida att problemet inte är så stort i Eskilstuna. Inte riktigt ännu, eller inte riktigt som i storstäderna i alla fall, och inget alls tyder på att det blir värre och värre.
– Det går lite grand i vågor. Jämför vi med andra länder är skadegörelsen inte alls farlig i Sverige, och jämför man mindre svenska städer med de större så är det är det ganska lugnt.
– Men vi vet att vi har den allmänna opinionen med oss i den här frågan, och viljan är stor bland väldigt många att få stopp på den här formen av skadegörelse som riktar sig mot exempelvis busskurer eller offentliga toaletter.