Flera föräldrar i Eskilstuna har påtalat att det finns kvalitetsbrister i grundsärskolan, eller den anpassade grundskolan som det också heter. Organisationen FUB i Eskilstuna, som arbetar för att Eskilstunabor med intellektuell funktionsnedsättning ska leva ett gott liv, har senaste tiden jobbat alltmer intensivt med skolfrågan.
– Alla barn ska ha behöriga lärare. Men elever i den anpassade skolan får det extra besvärligt när det saknas behöriga lärare då de redan har jättestora utmaningar i sina liv och behöver mycket stöd och anpassning utifrån de egna förutsättningarna. De går ju där av en anledning, säger Ing-Marie Olofsdotter Nilsson, ordförande för FUB Eskilstuna.
– Bara för att man har en intellektuell funktionsnedsättning betyder det ju inte att man är obildbar. Det behövs lärare med rätt utbildning och kompetens. Saknas behörig personal får det stora konsekvenser för det enskilda barnet, fortsätter hon.
Förutom att ha en förskollärar- eller lärarexamen med tillhörande lärarlegitimation krävs normalt även en speciallärarexamen med inriktning mot utvecklingsstörning för att bli behörig att undervisa i grundsärskolan eller gymnasiesärskolan. Det betyder att anställda lärare i grundsärskolan kan ha lärarlegitimation och vara behöriga att undervisa i "vanliga" grundskolan men inte i särskolan.
I Eskilstunas "vanliga" grundskolor är 65 procent av lärarna behöriga enligt Skolverkets statistik, vilket vi rapporterat om tidigare. I riket är motsvarande siffra 70,8 procent för grundskolan och endast 12 procent för grundsärskolan.
– Bristen på behöriga lärare i särskolan behöver uppmärksammas. De här eleverna har ett extra stort behov av kompetenta och undervisningsskickliga lärare, kommenterar Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson läget.
Enligt Skolverkets senaste siffror från hösten 2022, som bygger på uppgifter som rapporterats in till statistikmyndigheten SCB, har noll procent av lärarna lärarlegitimation med behörighet i minst ett ämne i Eskilstunas två ämnesinriktade grundsärskolor. För Eskilstunas övriga grundsärskolor med inriktning på ämnesområden, finns inga jämförbara siffror redovisade.
Eskilstuna kommuns egen sammanställning är dock inte lika dyster. Enligt kommunen är totalt 14 lärare legitimerade med speciallärarutbildning och således behöriga. Antalet gäller samtliga grundsärskolor i Eskilstuna, alltså Årbyskolan, Djurgårdsskolan, Idunskolan, Odlarskolan och Ärsta grundsärskola. Sju lärare går just nu speciallärarutbildning och 16 lärare har legitimation men inte speciallärarutbildning. Tre lärare är obehöriga och några tjänster är vakanta.
Enligt Lisa Edholm, avdelningschef för grundsärskolan i Eskilstuna, har kommunen de senaste två åren tagit krafttag kring den anpassade skolan, bland annat med att få upp lärarbehörigheten och främja kunskapsutvecklingen.
– Rektorerna jobbar väldigt hårt med behörighet, måluppfyllelse och att öka kvaliteten i den anpassade skolan. Traditionellt har den varit mer inriktad på omsorg, nu står utbildningen i fokus, säger hon.
FUB:s Ing-Marie Olofsdotter Nilsson betonar att de lärare som finns i dag i Eskilstunas särskolor gör så gott de kan.
– Lärarna kämpar på, det är inte det som klagomålen gäller. Det är snarare en ledningsfråga och resursfråga det handlar om. Klart är att många individer inte får den undervisning de behöver.