Efter den senaste tidens rapportering om sexuella övergrepp inom förskolan i Ljusdal samt misstänkta sexualbrott på en förskola i Flens kommun, har frågan om ensamarbete i förskolan åter lyfts. Både vad gäller trygghet för barnen men också för personalen.
Helena Andersson är vice ordförande för fackförbundet Sverige lärare i Eskilstuna och själv förskollärare.
– Vi tycker inte att det är optimalt att man jobbar ensam utifrån många olika aspekter, bland annat det som utreds i Flen. Men det finns även flera andra orsaker till att man inte ska jobba ensam, både ur arbetsmiljösynpunkt och säkerhetssynpunkt gentemot barnen och gentemot oss själva. Det kan handla om allt från att möta hotfulla vårdnadshavare till att något barn börjar kräkas så man måste lämna de andra barnen, säger hon.
Enligt facket finns också farhågor om att ensamarbete kommer bli vanligare vartefter personalstyrkan inom Eskilstunas förskolor minskar.
– Det är hög arbetsbelastning som det är, säger Helena Andersson.
Det finns dock inga speciella regler som hindrar att förskolepersonal arbetar ensamma.
– Det får förkomma ensamarbete inom förskolan och där det förekommer ska det alltid upprättas en risk- och konsekvensanalys, säger Tina Persson, skolchef för kommunala förskolan i Eskilstuna.
I Eskilstunas förskolor kan ensamarbete exempelvis ske i samband med att förskolan öppnar och stänger, men det är olika från förskola till förskola i hur stor utsträckning det inträffar.
– På större förskolor finns det större möjlighet att personal från olika avdelningar kan hjälpa varandra än vad det finns på mindre förskolor där man är färre. Men det är flera parametrar som styr, säger Tina Persson.
– Oftast är man fler när man öppnar och stänger och vår strävan är att det ska vara välbekant personal.
Tina Persson och hennes kollegor har följt mediebevakningen kring händelserna i Ljusdal och Flen där det är män som utpekats som förövare.
– När det händer något sånt här fruktansvärt blir det fokus på männen och manlig personal. Det är svårt att rekrytera män till förskolan som det är, och vi behöver ju även manliga förebilder i förskolan.
Finns det någon skillnad i arbetsuppgifter för kvinnlig och manlig personal?
– Här handlar det om barns integritet och det är samma regler oavsett kön på personal. Vi har handlingsplaner för barns integritet som vi arbetar utifrån. Att det är ordinarie personal eller kända vikarier som byter på barnen, till exempel. Att man också har samtal med barnet vid blöjbyten och lyssnar in barnet om det säger ifrån. Man ska vara lyhörd för barnets signaler och alltid fråga innan man lyfter ett barn, om barnet vill ha en kram eller vill sitta i knät och så vidare. Det är samma regler för alla.
Enligt Tina Persson har det förekommit anmälningar om sexuella kränkningar också inom Eskilstunas förskolor även om det är ovanligt.
– Under de sex år som jag har jobbat här har det kommit in ett fåtal anmälningar som utretts och som inte visat sig vara något. Som kollega ska man vara uppmärksam på vad som händer och om något barn berättar något har vi anmälningsskyldighet, säger hon.
– Vi arbetar med de här bitarna utifrån läroplanen och barnkonventionen. Sen kan saker ske, jag kan aldrig garantera att det inte kan ske. Det enda jag kan garantera är att vi arbetar jättemycket förebyggande för att det inte ska ske.