I Lisornas gränsland ryms traditionell folkmusik i möte med barock, irländskt, tango, egna kompositioner och improvisationer i stunden.
– Vi har en viss förkärlek för det vemodiga och meditativa, säger Lisa Rydberg, riksspelman på Rättvikslåtar och klassiskt skolad violinist.
För drygt fem år sedan hade hon aldrig träffat dragspelaren Lisa Eriksson Långbacka, trots att båda sedan länge var väl etablerade musiker.
Det var en gemensam vän som tipsade om att de två borde spela ihop och när så Lisa med dragspelet blev inbjuden till en accordeonfestival i Kanada tog hon mod till sig och ringde upp Lisa med fiolen.
– Hon hade precis fått en förfrågan om att spela i Kroatien och frågade om jag ville med. Så plötsligt hade vi två bokningar innan vi ens hade träffats, berättar Lisa Eriksson Långbacka.
Lisas gick alltså ut hårt. Deras allra första gemensamma konsert direktsändes i kroatisk radio. Därefter fortsatte de till Kanada och spelning nummer två. Och den gemensamme vännen hade haft rätt. De funkar mycket bra tillsammans och samarbetet i Lisas har fortsatt.
Båda har gedigen musikalisk utbildning på bland annat Kungliga musikhögskolan i Stockholm och båda spelar i en rad olika andra konstellationer utanför Lisas.
Lisa Eriksson Långbacka har på sistone medverkat i "Cabaret" på Kungliga teatern i Köpenhamn, turnerat med Tomas Ledin och Höga Kusten Kapellet och arbetat med Cullbergbalettens föreställning "11th Floor ". I vår har hon dessutom turnerat med Scenkonst Sörmlands "Jag lever, jag lever".
Lisa Rydberg spelar för sin del barockmusik både i ensemble och i duo tillsammans med en organist. Hon har spelat med Sofia Karlsson, Thomas di Leva och Ulf Lundell och är även med i "Jul i folkton".
Namnet Lisas kan verka självklart och ändå inte. Vad avgjorde?
– Det är ett enkelt och bra namn. Vi tänkte fram och tillbaka och det var lite kul att spinna på att vi heter likadant. Lisas, lite med glimten i ögat.