Mälarchark vann guld i chark-SM

Sveriges bästa ekologiska prinskorv görs av Mälarchark. Eskilstunaföretaget vann guld när chark-SM avgjordes i Göteborg.– Jätteroligt! Det är en bekräftelse på att vi är duktiga på det vi gör, säger vd Marie Pettersson.

Eskilstuna2016-10-31 09:55

Tävlingen Chark-SM startade 2001 och avgörs vartannat år.

– Det är Sveriges största kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel och räknas som kött- och charkbranschens viktigaste evenemang. Syftet är att bidra till kvalitetsutveckling, säger Susanne Ekstedt, projektledare på Chark-SM.

58 företag fanns på plats i Göteborg vid årets tävling som var uppdelad i 16 olika klasser.

Mälarcharks guldmedalj kammades hem i tävlingsklassen Klassiskt kryddade korvar och man vann med sin ekologiska prinskorv.

– Detta är en riktigt tung klass och något man vill vara bra på. Det blir en bekräftelse på att vi är duktiga på det vi gör, säger en mycket glad Marie Pettersson, vd på Mälarchark:

– Nu kan vi säga att vi gör Sveriges bästa prinskorv!

Utöver mästartiteln erhöll Mälarchark åtta kvalitetsstämplar, varav fyra i den finaste kategorin. Man fick dessutom ta emot en hedersutmärkelse för sina ekologiska charkprodukter som numera utgör 70 procent av företagets totala tillverkning. Och det är i den ekologiska nischen tillväxtpotentialen tycks finnas.

Historiskt har företagets marknad främst varit knuten till de stora matkedjornas butiksnät i Mälardalen. Men med sitt ekologiska sortiment finns Mälarcharks produkter numera att köpa i hela landet.

– Generellt är konkurrensen i branschen stenhård och vi får slåss med de stora märkena för att få finnas i butikshyllorna. Men med våra ekologiska produkter har vi inte lika många konkurrenter att tävla med. Vi är faktiskt en av Sveriges största ekologiska charktillverkare, säger Marie Pettersson.

Den stundande julen är en av företagets absolut viktigaste perioder under året. Om försäljningen av framför allt prinskorv går bra i november/december är hon övertygad om att företaget kan bättra på förra årets omsättningssiffra på drygt 19 miljoner kronor.

– Vi kommer gå över 20 miljoner, det ser jag redan nu.

Framtida affärsmöjligheter finns bland annat i nya kundsegment. Marie Pettersson har förhoppningar om kunna sälja ekologiska produkter till aktörer inom offentlig sektor.

– Det finns en ökad efterfrågan där. Vi har börjat samarbeta med Katrineholms kommun och det ser ut som att vi kommer att börja göra affärer med Eskilstuna kommun också, om allt går i lås.

Till planerade nyheter i sortimentet hör till exempel kycklingkorv men också så kallade klimatsmarta produkter där en del av köttet bytts ut mot vegetabiliskt innehåll.

– Vi satsar på premiumprodukter och försöker ligga i framkant. Våra konsumenter ställer väldigt högra krav och vi anpassar oss efter kundernas förändrade köpmönster och intresse, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om