1940 startade Ingemar Durinder egen verkstad med inriktning mot metallarbeten och blästring på Smedjegatan i Eskilstuna. Drygt 80 år senare lever en stor del av industriarvet kvar – fast i modernare lokaler på Kungsgatan 67.
– Det var krigstid då så företaget började med att tillverka skydd till billyktor. Den första matlådan i aluminium tillverkades 1947, medan produktionen av en rostfri variant kom i gång på allvar i mitten av 1950-talet.
– Matlådan, eller dosan som vi kallar den, kom att bli en långkörare för Durinders och såldes i två miljoner exemplar fram till det att plastlådorna gjorde entré i svenska hem, säger Dennis Humbla.
I slutet av förra året startade han företaget Re:eat tillsammans med Beatrice Neüman, som har släktband till familjen Durinder. Ambitionen är att på nytt blåsa liv i företagets tidigare paradprodukt matdosan och förmå fler att upptäcka dess fördelar.
– Dosan har fört en tynade tillvaro i flera år, något som vi vill ändra på. Vi har fullt fokus på hållbarhet och alltfler börjar bli medvetna om de negativa sidorna med plast, säger Beatrice Neüman.
Hon är vd i det nystartade bolaget, medan partnern Dennis Humbla ansvarar för innovation och produktutveckling.
– Vår rostfria matlåda fungerar, till mångas förvåning, även att köra i mikron – bara du tar av locket. Det är en hantverksprodukt av svenskt stål, varav minst 80 procent är återvunnet. Den håller i generationer och är för alltid, säger Beatrice Neüman.
Re:eat kan beskrivas som ansiktet utåt för Durinders. I fabriken på Kungsgatan trängs maskiner som är äldre än företaget själv och flera av dem används fortfarande till framställandet av dosan.
– Det är väldigt pålitliga pjäser som står här – en aning överdimensionerade bara, säger Dennis Humbla.
Stålet till dosan levereras i rullar. Från en sådan klipper en maskin fram ett ovalt ämne som går till en hydraulpress där det djupdras. Därefter går biten till två maskiner som klipper dosans lång- och kortsidor.
Efter det momentet väntar slipning och polering innan bottendelen betraktas som färdig. Locket blir till genom en snarlik procedur innan det hittar sin partner i en passande bottendel.
– Vi drar alltid först 2 000 bottnar innan vi byter verktyg i maskinen och tillverkar lika många lock, säger Dennis Humbla.
Re:eat har fler produkter på gång, vissa som kräver en hel del finansiella muskler. Målsättningen är att nå ut globalt och just nu arbetar företaget med att ISO-certifiera sig vad gäller både miljö- och kvalitetssäkring.
– Vi har stort fokus på hållbarhet och klimat. Vi vill inte bara ge ut en snyggt designad produkt – den ska göra gott också, säger Beatrice Neüman.
Re:eat kommer inom kort att synas i en reklamfilm som lyfter fram entreprenörskap och viljan att våga satsa.
– Den produceras av Eskilstuna näringsliv och det känns jättekul att vara med – trots att vi är så nya på banan. Vi har fått väldigt fin uppbackning från kommunen och det känns som att de är på tårna, säger Dennis Humbla.
Just nu har Re:eat 100 procent fokus på att få ut dosan till sina kunder och åter göra den till det mest populära valet av matlåda.
– Vår vision är att kunna erbjuda Sverige en giftfri måltid och vi tar sikte på såväl miljö, kvalitet och design. Vi lägger ner mycket tid och kärlek på varje dosa – det är något som vi tror kommer att löna sig i längden, säger Beatrice Neüman.