Bregott har minskat sina smörförpackningar och flera av dem har redan bytts ut i Eskilstunas mataffärer.
Men trots minskning har kilopriset gått upp.
Och enligt Max Wallenberg görs förändringen – där tre nya storlekar lanserats – för att underlätta för kunderna.
Årets höga inflation har försämrat hushållens köpkraft.
– Mot bakgrund av detta, och efter att ha frågat konsumenter om deras behov, kom vi fram till att de gamla paketen kan förbättras. Därför lanserar vi tre nya storlekar. 300- och 600-gramsförpackningar görs om till 250 och 500 gram, så att priset per paket kan bli lägre. Kontantutlägget blir mindre, även om kilopriset blir något högre, förklarar Max Wallenberg.
En nyhet är en bytta på 750 gram, där kilopriset dock blir lägre.
Vid ett besök på Stora Coop i Eskilstuna visar det sig att ett paket laktosfritt Bregott på 600 gram kostade 61,95 kronor, enligt en skylt på hyllan som inte bytts ut. Men på platsen står de nya 500-gramsbyttorna, som kostar 55,95 kronor. Det betyder att kilopriset gått upp från 103,25 kronor till 111,90.
Men att Bregottförpackningarna har bytt storlek finns det ingen information om.
– Vi ska självklart skylta upp ordentligt, sen kanske det inte görs i alla matbutiker i hela Sverige. Vi vill dock vara helt transparenta med förändringen, såväl i media som i marknadsföring och butikskyltning. Från vecka 9 kommer reklam rulla i tv och sociala medier. Det är första gången storlekarna förändras sedan lanseringen 1969, så det är stor grej, menar Max Wallenberg.
Men priset har gått upp?
– Vi rekommenderar ett pris till handlarna, sen är det upp till var och en att sätta sitt pris. Priset kan variera ganska mycket mellan olika butiker, även om de tillhör samma kedja. Vi vill förstås att förändringen ska vara tydlig. En av ambitionerna bakom de två mindre förpackningarna är att få ett lägre styckpris.
Är detta krympflation?
– Nej, det skulle jag inte säga. Men det är klart att en sådan diskussion kan uppstå, och det är just därför vi är helt öppna med vad, hur och varför vi gör den här förändringen. Det finns många skiftande behov på marknaden att tillfredsställa. Genom att lansera tre olika storlekar hoppas vi kunna erbjuda ett sortiment som passar fler plånböcker och konsumentbehov.
Krympflation betyder att tillverkare gör en vara mindre utan att sänka priset till konsumenten.