Mikael visar sitt eget dataspel på mässa

På torsdag tar 23-årige Mikael Flodén plats på Gamexmässan i Stockholm. Med ett eget spel han konstruerat och utvecklat, och vill ha hjälp med att förbättra.

Eskilstuna2011-11-01 21:10

Mikael Flodén gick ut en treårig utbildning i spelprogrammering i Kramfors i våras. Nu bor han i Eskilstuna och ligger i startgroparna att starta eget företag. Firman, Frogproof, är på väg att presentera sig för branschen i dagarna.

För Mikael är en av de indieutvecklare som bjudits in att visa upp sitt spelprojekt på Nordens största spelmässa, för kanske 30 000 besökare.
– Ett företag sökte indieutvecklare till sitt bås på mässan via Gamex hemsida.

Mikael skickade in information om sig och sitt spel – och fick en inbjudan att vara med.
– När man som enskild spelprogrammerare konkurrerar med de stora spelföretagen, med 200 personer i produktionen, kan man inte göra det i deras genre. Du får försöka rikta dig, och gå i en liten annan bana. Det är vad som kallas att vara indieutvecklare.

Spelet, Monkey hoppers, började som Mikaels examensarbete.
– Jag hade erbjudande om jobb där jag praktiserade, men just nu brinner jag för detta och valde att i det här läget koncentrera mig på spelet. Det är ju liksom ett drömyrke när du gått din utbildning, att få göra allt, programmeringen, ljuden och all teknik, licensavtalen, allt pappersarbete, och utveckla din egen idé.

Monkey hoppers är ett fysikdrivet fightingspel i nätverksform, där två personer eller fler spelar mot varandra online.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om