Miljoner i sjön – gator måste byggas om igen

Under 2000-talet byggdes Hamngatan och Västergatan om för sammanlagt närmare 100 miljoner kronor. Bland annat togs körfält bort.Nu finns planer på att bygga om igen – för att åter skapa fler körfält.

Foto: Fotograf saknas!

Eskilstuna2014-04-05 06:00

Det har inte gått många år sedan Hamngatan och Västergatan I Eskilstuna byggdes om så att biltrafiken fick maka på sig för att ge mer plats åt människor som går, cyklar och vistas i omgivningarna. Från tjänstemän och politiker kommer nu signaler om att det inte var helt välplanerat.

– Vi har under några år diskuterat olika tankar och idéer för öka framkomligheten i centrala Eskilstuna, särskilt för kollektivtrafiken, berättar Anna Bergfors Fall som är tillförordnad chef för kommunens trafikavdelning.

– Om vi ska få människor att åka kollektivt måste vi ha bussen på röda mattan.

Två lösningar som kommit upp är signalprioritering – det vill säga att trafikljusen slår om till grönt för vissa fordon – och särskilda busskörfält.

Nu har en arbetsgrupp bildats som ska ta frågan ett steg till. I gruppen ingår representanter från stadsbyggnadsförvaltningen, Länstrafiken och Veolia.

– Det vi i första hand tittar på nu är bussfiler, och ett konkret förslag om var och hur det kan se ut, säger Anna Bergfors Fall.

Men redan nu kan gruppen peka ut ett prioriterat stråk – längs Hamngatan vid korsningen med Careliigatan, över Nybron och upp till Idunplan.

– Det är oftast där trafiken tjocknar, både busslinje 1 och 2 med hög turtäthet trafikerar den sträckan och det är också där det blir mest förseningar, säger Oskar Jonsson som är strategisk planeringschef på Länstrafiken.

Han berättar också att målsättningen är att en idéstudie ska vara klar före sommaren.

– Vi vill först se om det här en är vettig tanke. Att bussfiler behövs vet vi. Men sedan är det helt upp till kommunen hur och om det ska genomföras.

Såväl Anna Bergfors Fall som Oskar Jonsson konstaterar att det kan handla om stora investeringar som tar tid att genomföra. Därför är det svårt att uppskatta en tidplan.

Kommunalrådet Magnus Johansson (MP) som har stadsbyggnad och kollektivtrafik som sina ansvarsområden är positiv:

– Det är helt nödvändigt att skapa framkomlighet för trafiken i Eskilstuna. Ett sätt är att skapa särskilda filer för bussar, taxi, färdtjänst och blåljus.

På stråket Hamngatan–Nybron–Idunplan finns förutsättningar, menar han.

– På Nybron finns breda, stenlagda mittremsor som kan tas i anspråk, och längs Hamngatan går det att flytta gång- och cykelvägen närmare ån för att få plats med ytterligare ett körfält.

Magnus Johansson menar att det finns utrymme för såväl gång- och cykeltrafikanter som bussar och bilar. Han anser också att ombyggnaden är motiverad även om det inte var länge sedan sist.

– Eskilstuna har ju vuxit med ett helt Kungsör på mindre än tio år. Och antalet resande med kollektivtrafiken uppgår nu till 4,5 miljoner per år. Därför måste vi använda det fysiska utrymmet på ett klokt sätt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om