Ministern ville lära av Westermo och Stiga

Nyligen presenterade Mikael Damberg (S), närings- och innovationsminister, regeringens nya exportstrategi. På onsdagen besökte han två Eskilstunaföretag som lyckats bra på exportmarknaden.

Mikael Damberg_AN_1.jpg

Mikael Damberg_AN_1.jpg

Foto:

Eskilstuna2015-10-14 18:05

I slutet av september presenterade regeringen en ny exportstrategi som är tänkt att bidra till att regeringens mål att Sverige ska ha Europas lägsta arbetslöshet 2020.

– Strategin är en rejäl ambitionshöjning och då vill jag resa runt och träffa företag som har gjort den här exportresan, säger Mikael Damberg.

Första stoppet var Westermo teleindustries där Mikael Damberg fick en grundlig presentation av företaget och en rundvandring i produktionen.

– Jag kände inte till Westermo innan. Det är en imponerande resa de har gjort och det verkar gå väldigt bra internationellt.

Westermo exporterar den största delen av sin produktion av dataväxlar, eller switchar som det också kallas, och är ett stabilt växande företag. Eskilstunaföretaget är femma på världsmarknaden inom sin bransch. För ett år sedan fattades ett beslut om att gå in i en än mer intensiv tillväxtfas. Finland och Australien är näst på tur för att starta upp egna försäljnings- och distributionskontor.

Regeringens nya exportstrategi har tagits fram i dialog med näringslivet och handlar om hur staten ska arbeta för att främja svensk export. Själva strategin i sig är en del i det arbetet. Enligt Mikael Damberg handlar strategin till stor del om att hjälpa företag att etablera sig på tillväxtmarknader och få små- och medelstora företag att komma igång med export genom att stärka arbetet lokalt mot denna företagsgrupp.

– När man etablerar sig på tillväxtmarknader behöver man ofta hjälp från ambassader och organisationer som Business Sweden. Därför stärker vi vår närvaro på dessa marknader.

– Stora företag behöver inte lika mycket hjälp. De gör sina globala affärer i alla fall. Men skulle vi få upp andelen mindre företag som exporterar tror jag att det skulle vara en stor del av den stora jobbmotorn. Ett exporterande litet företag är ett växande företag.

Produktionschefen Kari Parkkila förklarade varför Westermos fabrik inte skulle kunna ligga någon annanstans än just där den ligger.

– Närheten mellan produktion och forsknings- och utvecklingsavdelningen är otroligt viktig. Och att det är "made in Sweden". Det står för kvalitet.

Företagets vd Lars-Ola Lundkvist passade på att skicka med ministern en switch att vidarebefordra till infrastrukturministern.

– Vi tror att infrastrukturministern skulle kunna ha nytta av och få lite mindre problem om hon tittade lite närmare på vad det finns för teknologi i dag.

Mikael Damberg sa att det inte borde vara något problem.

– Däremot tror jag att den är värd lite för mycket så jag blir tvungen att registrera in den så att den inte kan ses som en muta.

Efter Westermo besökte ministern Stiga sports som är ett annat Eskilstunaföretag som har lyckats väl med sin export.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om