Lägre ekonomisk aktivitet och osäkerhet om framtiden anges som förklaringar till varför kundernas investeringsvilja i nya maskiner minskade under året.
Kina stod för den stora minskningen, med betydande 37 procent, medan Nordamerika och Sydamerika i stället växte med 23 respektive sex procent. Den europeiska marknaden för tunga maskiner, kompaktmaskiner och vägmaskiner minskade med fyra procent.
Under 2011 sålde Volvo CE totalt 84 000 maskiner. Förra året stannade försäljningen vid 78 500, alltså en minskning med 5 500. Nettoomsättningen var dock i princip oförändrad mot föregående år, drygt 63,5 miljarder kronor.
Rörelsemarginalen uppgick till 9,1 procent. Det är en lägre marginal än både 2011 och 2010, vilket får kurvan i diagrammet att peka svagt nedåt igen, efter återhämtningen från krisåret 2009.
Volvo CE:s vd Patrick Olney, som själv eller genom anhöriga sitter på 13 800 B-aktier i Volvo, menar dock att företaget trots tillbakagången i försäljningen har alla förutsättningar att lyckas de närmaste åren.
– Det viktiga nu är att få hela organisationen att inse att vi måste förändra vårt sätt att tänka. Vi omvandlar företaget för att möta framtida möjligheter, säger han i en kommentar.
De tre hörnstenarna i Volvo CE:s strategi för 2013-2015 blir enligt företaget tillväxt, effektivitet och ledarskap. Förändringen har redan inletts, och de senaste två åren har Volvo CE lanserat över 100 nya produkter. 60 av dessa lanserades på Intermatmässan i Frankrike i april.