Energi och miljö larmade felaktigt om stort elavbrott

Eskilstuna Energi och miljö gick på måndagsförmiddagen ut med information om ett stort pågående strömavbrott i Eskilstuna. Kruxet: Det var inget strömavbrott.

Eskilstuna Energi och miljö gick på måndagsförmiddagen ut med felaktig information om att tusentals hushåll och andra elkunder drabbats av strömavbrott.

Eskilstuna Energi och miljö gick på måndagsförmiddagen ut med felaktig information om att tusentals hushåll och andra elkunder drabbats av strömavbrott.

Foto: Marie Bremberg (arkivbild)

Eskilstuna2021-10-18 09:10

08.54 på måndagen uppgav Eskilstuna Energi och miljö att ett mindre strömavbrott drabbat 45 elkunder i bland annat Måsta och Slagsta. Kort senare ändrades siffran till drygt 6 100, och ytterligare några minuter senare till drygt 20 800 drabbade elkunder. Ett stort antal områden i Eskilstuna listades som drabbade.

Informationen skickades ut per automatik i mejl som bland annat nådde Eskilstuna-Kuriren, och samma information publicerades på EEM:s webbplats. Elkunder som anmält sig till EEM:s sms-tjänst fick även sms-meddelanden om strömavbrottet.

Men det var alltså inget strömavbrott.

Enligt Sara Jonsson, nytillträdd driftchef på området elnät inom Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö, var den felaktiga information som kablades ut en följd av en missad uppdatering av företagets system efter ett underhållsarbete på elnätsområdet i helgen.

– När vi började nu på morgonen borde vi har gjort en uppdatering i våra system, säger hon.

Den missade uppdateringen gjorde att systemet inte kunde hitta det som det letade efter, utan "trodde" att nästan 21 000 elkunder var förlorade, det vill säga utan el, trots att de hade el. Systemet kände helt enkelt inte av det.

Enligt Sara Jonsson låg den felaktiga informationen ute i en halvtimme, ungefär.

– Det är väldigt olyckligt att vi har gjort folk oroliga, men nu vet vi att våra utskick fungerar i alla fall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!