Vid flera tillfÀllen har trafiksituationen pÄ FröslundavÀgen utanför Lagersbergsskolan i Eskilstuna varit uppe för diskussion. SÄvÀl förÀldrar som elever och lÀrare har under lÄng tid larmat om det besvÀrliga lÀget lÀngs barnens skolvÀg.
â Det Ă€r otĂ€ckt med trafiken sĂ„ nĂ€ra, berĂ€ttade Lagersbergsskolans personal för tidningen i slutet av förra Ă„ret.
Bland annat riktas kritik mot att det Àr tillÄtet att köra 50 kilometer i timmen pÄ den hÄrt trafikerade vÀgen i stÀllet för 30, vilket Àr brukligt utanför skolor. Skolpersonalen tycker ocksÄ att det Àr problematiskt att elever hÀnvisas till tunnlar under gatan för att ta sig till och frÄn skolan eftersom det saknas övergÄngsstÀllen. Detta dÄ tunnlarna stundom undviks dÄ de kan upplevas som lite mörka och det gÄr snabbare att gena över körbanan.
NÀr Eskilstuna-Kuriren tar en tur i omrÄdet sneddar mycket riktigt ett antal personer rakt över vÀgen. En grupp skolbarn intygar dock att de alltid tar tunneln.
Enligt Linus Andersson, trafikplanerare pÄ Eskilstuna kommun, Àr det emellertid inte aktuellt med vare sig sÀnkt hastighet eller övergÄngsstÀllen utanför skolan.
â Det sĂ€kra alternativet Ă€r att anvĂ€nda nĂ„gon av tunnlarna. I mĂ„nga fall ger övergĂ„ngsstĂ€llen en sĂ„ kallad falsk trygghet med ökad olycksrisk mellan fotgĂ€ngare och bilister om inte den fysiska utformningen Ă€r sĂ„dan att den skapar lĂ„ga hastigheter pĂ„ motorfordon, sĂ€ger han.
â NĂ„got som ibland lyfts Ă€r att just vid skolor kan övergĂ„ngsstĂ€llen vara bra för att pĂ„ ett pedagogiskt sĂ€tt visa var det Ă€r lĂ€mpligt för barnen att korsa gatan. I detta fall Ă€r detta inte applicerbart pĂ„ FröslundavĂ€gen dĂ„ det helt enkelt inte Ă€r lĂ€mpligt att uppmana nĂ„gon att korsa gatan dĂ€r.
För att sÀnka hastigheten krÀvs enligt Linus Andersson att hela gatan görs om dÀrför att bilister sannolikt ÀndÄ skulle köra för fort om den ser ut som i dag.
â Tittar vi pĂ„ FröslundavĂ€gen sĂ„ Ă€r den byggd pĂ„ ett sĂ€tt som ger intrycket av att vara en genomfartsled med bred körbana. Att endast Ă€ndra hastigheten pĂ„ en sĂ„dan vĂ€g utan nĂ„gon större ombyggnation vet vi sen tidigare leder till att hastighetsefterlevnaden skulle bli lĂ„g.
Lagersberg finns med i kommunens utvecklingsplan för sÄ kallad stadslÀkning. Planen syftar bland annat till att bygga bort otrygghet och FröslundavÀgens utformning kan komma att ingÄ som en del i projektet. NÄgot konkret förslag pÄ vad som ska göras finns Ànnu inte och en eventuell omgörning kan ligga sÄ lÄngt som 10-20 Är framÄt i tiden.
â Att göra ombyggnation i detta skede skulle kunna innebĂ€ra en risk för att vi behöver bygga om samma plats i framtiden. Vi behöver dĂ€rför invĂ€nta de planer som finns för omrĂ„det i övrigt, sĂ€ger Linus Andersson.