Det är en nyligen avslutad granskning som visar att en stor del av de svenska teknik- och ingenjörsutbildningarna är för dåliga. På Mälardalens högskola fick bara en fjärdedel av de granskade godkänt.
– Vi strävar alltid efter att hålla hög kvalitet i våra utbildningar så vi ser allvarligt på det här, säger prorektor Paul Pettersson.
Utvärderingen har genomförts av Universitetskanslersämbetet, i enlighet med regeringens uppdrag, och är den hittills mest omfattande.
Totalt har 364 utbildningar vid 24 lärosäten granskats. Samtliga har fått något av betygen ”bristande kvalitet”, ”hög kvalitet” eller ”mycket hög kvalitet”.
På Mälardalens högskola var kvaliteten bristande på nio av tolv granskade utbildningar.
Bara Högskolan i Halmstad hade fler med ”bristande kvalitet”.
Om inte MDH rättar till problemen kan tillståndet att utfärda examen inom dessa områden komma att dras in.
– Vi tänker definitivt jobba hårt för att behålla examensrätten på alla utbildningarna, säger Paul Pettersson.
Bland alla de granskade utbildningarna i Sverige får drygt hälften omdömet ”hög kvalitet”, (det vill säga godkänt) medan 109 bedöms ha ”bristande kvalitet”. Endast 50 får betyget ”mycket hög kvalitet”.
Chalmers tekniska högskola i Göteborg får bäst betyg: endast två utbildningar med bristande kvalitet, 27 med hög och 16 med mycket hög.
Civilingenjörsutbildningarna får generellt bättre betyg än de till högskoleingenjör.
Det stämmer även vid MDH där civilingenjörs-, högskoleingenjörs- och mastersutbildningar inom produkt- och processutveckling fick betyget hög kvalitet.
Högskoleingenjörsutbildningarna inom byggnadsteknik, flygteknik, nätverksteknik och energiteknik anses hålla bristande kvalitet.
Kandidat-, magister- och masterutbildningarna, det vill säga de som leder till en generell examen inom teknik, når i många fall inte upp till kvalitetskraven. 73 av 190 utbildningar får ”bristande kvalitet”.
Vid MDH är det sex sådana som inte håller måttet. Det rör datavetenskap, energiteknik och innovationsteknik.
Senast den 28 oktober 2014 ska MDH och alla andra lärosäten med undermåliga utbildningar redogöra för vad som gjorts för att åtgärda bristerna.