– Det går i rätt riktning, men det går långsamt, konstaterar Hans Ringström som är grundskolechef i Eskilstuna kommun.
Högst snittbetyg för vårterminen 2015 har eleverna i Tegelviken (249,8 poäng) och Djurgårdsskolan (228,1 poäng). Faktoriet är den skola där betygen stigit mest i snitt, med 17,6 poäng till 216,6. Även Stålforseleverna utmärker sig. Där har snittbetygen ökat med 15,2 poäng till 210,2.
Även andelen elever som har lägst betyget E i 16 ämnen har ökat jämfört med 2014 och uppgår nu till 72,3 procent. Här ligger Tegelviken med 92,9 procent bäst till.
– Extra glada är vi över att andelen elever som uppnått minst betyget E ökat med över fyra procent i matematik, engelska och svenska som andraspråk, säger Hans Ringström.
– Det är ämnen som det sett sämst ut i tidigare.
Samtidigt poängterar han det här är preliminära siffror.
– Eftersom det pågår sommarskola kommer resultaten förbättras inför höstterminen. Vi har redan nu sett stora förändringar bland Skogstorpsskolans elever.
När det gäller behörighet till gymnasiet pekar siffrorna åt samma håll. Andelen elever som uppnår behörighet till yrkesprogram på gymnasieskolan uppgår till 77,8 procent, vilket är 2,2 procentenheter mer än vårterminen 2014.
Torshälla ingår inte i statistiken. Men även här lyckas eleverna bra. 87 procent av eleverna har betyg i 16 ämnen, och 91–93 procent av niorna har uppnått behörighet till gymnasiet. Betygssnittet ligger på 223,3.
Men skolan har fortfarande utmaningar. Kommunens sammanställning visar att det fortfarande är stor skillnad mellan olika skolor. Flickor lyckas bättre i skolan än pojkar, och skillnaden ökar. Det framgår också att elever som bott i Sverige i mindre än fyra år har sämre studieresultat än de som bott här längre.
Bland invandrarelever som har bott kort tid i Sverige uppnår endast 17 procent lägst betyget E i 16 ämnen. Men bland dem finns också flera elever som lyckas mycket bra. 41,5 procent har minst ett A eller B i betyget. Motsvarande för samtliga elever i kommunen är 73,3 procent.
– Framöver behöver vi fokusera på att utveckla undervisningen för nyanlända och att öka stödet till elever som av olika anledningar inte mår eller av olika anledningar inte är motiverade att ytterligare höja kunskapsresultaten, säger Hans Ringström som är grundskolechef i Eskilstuna kommun.