Nu börjar omgörningen av Vilstas entré

Nu börjar det hända grejer bakom Vilsta raststuga.
Parkeringen stängs av och skogsbacken jämnas med marken.
Målet: Skapa en tydligare och mer inbjudande entré till hela området.

Nu börjar omgörningen av ytan bakom raststugan i Vilsta. Skogsbacken ska bort och busshållplatsen ska flyttas. I stället ska platsen bli välkomnande och trafiksäker.

Nu börjar omgörningen av ytan bakom raststugan i Vilsta. Skogsbacken ska bort och busshållplatsen ska flyttas. I stället ska platsen bli välkomnande och trafiksäker.

Foto: Rebecka Jonsson

Eskilstuna2024-10-21 06:26

I flera veckor har orange skyltar försökt få bilister att välja andra parkeringar i Vilsta än den mellan raststugan och sporthotellet. Parkeringsplatsen har trots det varit öppen – och ofta fullbelagd. Men nu blir det ändring på det.

Parkeringen omvandlas nu till temporär vändplats för bussen och etableringsyta för det arbete som inleds efter helgen.

Då ska området omvandlas till en trafiksäkrare och mer inbjudande entré till hela Vilsta, är planen.

Så är ska Vilstas entrétorg se ut när det är klart.
Så är ska Vilstas entrétorg se ut när det är klart.

Först ut – ta bort kullen med träd där busshållplatsen i dag ligger.

– Vi har tittat på möjligheten att spara hela eller delar av den, men det gick tyvärr inte. Den skulle hamna mitt i den nya gatan. Men vi kommer att anlägga en ny skogsdungeyta med nya träd och ängsvegetation, säger Stina Nilsson, landskapsarkitekt och Veronica Bermell, projekteringsledare på samhällsbyggnadsförvaltningen.

Skogsbacken utanför Vilstahallen och raststugan kommer att tas bort.
Skogsbacken utanför Vilstahallen och raststugan kommer att tas bort.

Skisserna över det nya området visar en gång- och cykelbana i grön asfalt som leder från den Vasavägens befintliga cykelbana, genom entréområdet och vidare bort mot fotbollsplaner och ridhus.

Busshållplatsen flyttas och kommer att ligga närmare Vilstahallen. Intill den planeras ett cykelställ med växtbeklätt tak. Nya belysningsstolpar ska också sättas upp och plattor ska läggas utanför raststugan.

– Det kommer att bli ett lyft, säger Stina Nilsson.

Stina Nilsson, landskapsarkitekt, Veronica Bermell, projekteringsledare och  Ronny Ceder, byggledare på samhällsbyggnadsförvaltningen.
Stina Nilsson, landskapsarkitekt, Veronica Bermell, projekteringsledare och Ronny Ceder, byggledare på samhällsbyggnadsförvaltningen.

 

Målet med omgörningen är både att göra ytan mer visuellt tilltalande och mer trafiksäker.

– I dag är det världens kaos där med all blandad trafik och det är oklart var man ska gå och cykla, säger byggledaren Ronny Ceder.

Det här är etapp tre av fem i arbetet med att utveckla Vilstaområdet. I tidigare etapper har bland annat nya parkeringsytor anlagts, för att nu göra det möjligt att stänga av parkeringen vid raststugan.

– Vi ville göra saker i rätt ordning, säger Stina Nilsson.

Avspärrningarna förbereds inför arbetet i Vilsta. Bland annat ska busshållplatsen flyttas.
Avspärrningarna förbereds inför arbetet i Vilsta. Bland annat ska busshållplatsen flyttas.
Så här ser ytan ut i dag. Mycket asfalt, med en träddunge i mitten. Inget av det kommer att vara kvar när området har omvandlats.
Så här ser ytan ut i dag. Mycket asfalt, med en träddunge i mitten. Inget av det kommer att vara kvar när området har omvandlats.
Skyltar hänvisar till andra parkeringar än den som nu stängs av.
Skyltar hänvisar till andra parkeringar än den som nu stängs av.
Delar av parkeringen kommer att användas som etableringsyta under arbetet.
Delar av parkeringen kommer att användas som etableringsyta under arbetet.
Anslag på parkeringen berättar vad som är i görningen.
Anslag på parkeringen berättar vad som är i görningen.
Delar av parkeringen ska temporärt användas som vändplats för bussen under byggtiden.
Delar av parkeringen ska temporärt användas som vändplats för bussen under byggtiden.

Arbetet väntas pågå under hösten för att sedan ta paus under vintern och fortsätta i vår. Målet är att vara klara i maj.

Parkeringen kommer då att öppnas igen, och se ut ungefär som den gör i dag, med en stor skillnad. Den kommer bara att ha en in- och utfart, längst uppe vid sporthotellet. 

– Det är för att slippa blanda gångtrafikanter och bilister, säger Ronny Ceder.

Tuna Entreprenad står för entreprenaden. Totalkostnad för projektet väntas bli runt tio miljoner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!